Rundtur på tandemsykkel
Sommeren 2006 syklet John og Volker fra Kristiansand til Stavanger,
videre inn Lysefjorden med båt, og så Brokke-Suleskal over
til Setesdalen og sydover til Kristiansand igjen. John er nesten døvblind,
og hadde derfor stor glede av å ha døve Volker som pilot.
Vi i adrenaline.no har fått lov til å legge ut dagboken og
mer enn 150 bilder fra turen. Vi er skikkelig imponerte over karenes innsats!
Av John Sandell
Dagboken til John Sandell:
Helt siden jeg anskaffet meg tandemsykkel for 6 år siden, har jeg
ofte tenkt på hvordan det ville være å sykle på
en lengre ferietur. Til nå har det kun blitt sykling i nærområde,
og da turer på 1 til 5 timers varighet. Jeg har nå fått
meg en ivrig hørselshemmet pilot som heter Volker. Han var med
på notene med det samme, og drømmen om å dra på
ferietur på tandem kunne realiseres.

Vi ble enige om å ta en ukes tur, og gikk igang med planleggingen.
Jeg måtte kjøpe en tilhenger for å kunne få plass
til all bagasjen. Bagasjen ble nøye pakket, og veide til slutt
over 25 kg. Sykkelen min er ikke akkurat beregnet for en sånn tur,
men vi ville prøve likevel. Vi hadde kjøpt 25 eiker, siden
vi regnet med at eikene på bakhjulet ville ryke etter hvert. Dekkene
på sykkelen var glatte for å gi minst mulig rullemotstand.
Vi trodde i utgangspunktet at mesteparten av ruta vi skulle sykle var
asfaltert vei, men dette skulle vise seg å ikke stemme helt! Planlen
var å sykle langs kysten. Vi ville følge sykkelveien nr.1,
til Egersund, så videre til Sandnes, Lysefjordbotn, Brokke, Setesdalsveien
og hjem igjen til Kr.sand.
Torsdag 13. juli
Kristiansand -Farsund
Den store dagen kom og jeg var nokså oppspilt; endelig skulle jeg
få oppleve tandemsykkelferie! Det var sol, skyfrihimmel og varmt.
Klokken 8.30 dro vi hjemmefra. I begynnelsen var det litt rart å
sykle med tilhenger så vi var litt ustøe, men etter hvert
ble vi kjent med dens bevegelser.
På
vei til Farsund fulgte vi hovedsakelig sykkelvei nr.1. Noen km før
Mandal var det grusvei før vi kom til en sykkel-gangbane da vi
nærmet oss sentrum. Vi stoppet ved brygga i Mandal, og da var 68
km tilbakelagt. Så langt hadde det gått greit, vi var blitt
fortrolige med tilhengeren nå. I Mandal spiste vi lunsj og slappet
av i en time.
På vei ut av sentrum holdt vi på å tulle oss bort,
for det var dårlig skiltet. Men heldigvis var det bare noen meter
tilbake til den rette sykkelveien mot Lyngdal. Vi stoppet ved Sjølingstad
Uldvarefabrik som er blitt til et levende museum. Her spurte vi oss frem
om hvilken vei vi skulle vi ta videre til Vigeland, siden det ikke fantes
noen skilt om veiretning. Veien til Vigeland var kupert, og den gikk i
innlandet gjennom mye skog og med mye nedover.
Veien videre til Lindesnes var det også dårlig skiltet. Vi
ble rådet til å sykle over brua og det gjorde vi, men etter
2-3 km med motbakke, følte vi at dette ikke stemte. Etter å
ha studeret kartet nøye skjønte vi at vi var på villspor.
Vi måtte snu og syklet tilbake til utgangspunktet før vi
kom på rett vei. Det var en flott tur langs kysten, veien var lite
kupert med mange svinger. Ved Sprangeid tok vi av veien, og dro via Jasund
og Rosfjord mot Lyngdal. Etter en stund fant Volker en bekk hvor vi tok
pause for å spise vår føste middag.
Etter
pausen bar det videre gjennom vakker skog med en del stigninger. Vi syklet
forbi Lyngdal, og visste at da var det ikke langt igjen til Farsund. Vi
antok ca 20 km. Da vi hadde syklet en stund på asfalt kom vi til
en grusvei som var veldig kupert med mange bakker. Vi syklet helt til
Tranevåg før vi skjønte at vi hadde syklet feil! Vi
kom i prat med en av de fastboende som fortalte oss at vi måtte
syklet tilbake ca 3-4 km til en sidevei, hvor vi etter hvert kom tilbake
til sykkelvei nr.1. Vi tapte minst 2 timer på denne bomturen, så
vi måtte sykle med høy fart til Farsund, for det begynte
å bli mørkt. Første etappe endte på Lomsesanden
campingplass. Da var klokken blitt 22. Det var like før kiosken
skulle stenge, så vi rakk akkurat å kjøpe noe drikke
og spise. Vi var ganske så slitne etter å tilbakelagt 169km
på 14 timer og 30 minutter. Vi slo opp teltet og sovnet momentant.
Fredag 14. juli
Farsund – Flekkefjord
Vi sov litt lenger enn beregnet etter gårsdagens strabaser, og kom
oss ikke avgårde før klokka 10. Været var flott og
vi fortsatte å sykle på sykkelveien nr. 1 på en blanding
av grus og fast dekke. Turen gjennom Lista var fin med det spesielle landskapet;
forholdsvis flatt, mange store åkrer og fine steingjerder langs
veien. Ved Borhaug, tok vi en rast. Kjøpte oss litt mat og drikke.
Godt med en pause. Traséen videre fra Borhaug via den gamle Postveien
Heskestad - Kjørrkleir - Grimestad - Gjervollstad på riksvei
465 til Rørvik, og Teistedal ved E39, var mye tyngre å sykle.
Her var det mange, lange bakker og samtidig dels grusveier. Her hadde
vi en del problemer med parallellkjedet som falt av nå og da. Samtidig
røk 3 eiker på bakhjulet og det merket vi ikke når
vi syklet på litt ujevn grusvei. Vi fant et egnet sted ved veikanten,
og Volker skiftet ut og satt inn nye eiker. Det tok litt tid, men samtidig
var det godt med et avbrekk.
Da
vi passerte kommunegrensen til Kvinesdal, og her tok vi en ny rast. Volker
laget middag til oss. Etter vårt velfortjente måltid og litt
avslapping, syklet vi videre. Så kom vi til et veiskille med veisperre
ved den nye veien til Teistedalstunnelen og Fedafjord-brua. Det var satt
opp omkjøringskilt. Volker sa at vi kunne sykle på den nye
veien, da det var tillatt for syklister etter det han hadde lest i avisen.
Vi tok den nye veien, og det var en deilig følelse å sykle
på helt ny vei og å ha den helt for oss selv. Vi stoppet midt
på brua og nøt utsikten utover fjorden. Veien ble offisielt
åpnet i månedsskiftet juli-august.
Da vi kom til den opprinnelige E39veien, syklet vi på kombinert
stamvei-gamle postveien sykkelveien nr.1, som går parallelt med
Europaveien. Det var mye kuperte grusvei, men heldigvis ikke så
lange strekninger, så vi peiset på i motbakkene. I en av nedoverbakkene
måtte vi gå et liten stykke, da det var småe ”rullesteiner”
i veien. Vi tok ingen sjanse på å sykle med all bagasjen vi
hadde bak på sykkelen. 4-5 km før Flekkefjord kom vi til
et veiskille med en campingplass like ved. Vi ville gjerne litt videre,
og satset på å finne en campingplass nærmere Egersund.
I Flekkefjord ble vi møtt med kraftig musikk fra en uterestaurant
på vestsiden av fjorden. Vi tråkket rolig nedover gaten kom
til brygga. Der spurte vi noen om det var campingplass på vei til
Egersund, men nei fantes det ikke!
Vel,
vi tok nok en lang pause, spiste en bedre middag på en kinesisk
uterestaurant på brygga. Det ble sent på kvelden, men vi var
blitt enige om å sykle videre mot Egersund og prøve å
finne en egnet plass å slå opp teltet. Så det var bare
å tråkke videre, til nye stigninger og flott utsikt. Etter
en stund så Volker en skogsvei til høyre for oss. Der var
det allerede noen som hadde satt opp telt på en skogs-traktrovei.
Vi spurte dem om vi kunne slå opp teltet i nærheten, og det
var greit for dem. De var motorsyklister. Klokken var blitt 20.30 og solen
hadde begynte å gå ned bak fjellene. Dermed hadde knott og
mygg våknet til liv! Det ble sent på kvelden, og etter en
deilig enkelt kveldsmat krøp vi ned i hver vår sovepose og
sovnet momentant. Det ble likevel en lang dag selv om distansen ikke var
så lang som i går. 79 km var tilbakelagt i dag.
I utgangspunktet hadde planen vært å sykle fra Farsund til
Egersund på en dag. Men den planen ble endret pga det som skjedde
i løpet av dagen.
Lørdag 15. juli
Flekkefjord – Egersund
Nok en god natt søvn. Vi pakket raskt ned, og dro uten å
spise frokost, av frykt for selv å bli frokost for mygg og knott.
Men først måtte sykkelen etterjusteres og en ny eike skiftes,
så vi kom oss avgårde ved 9.40 tiden. Denne gangen hadde vi
blitt enige om å sykle mest mulig på hovedveien - RV 44, for
å unngå belastninger på bakhjulet og dekkene. Etter
noen km sykling kom vi til en utsiktpost, og så ned til Åna-Sira.
Så
bar det nedover og det gikk unna, men vi tok ingen sjanser; Volker var
varsom med å sykle for fort, siden han visste at det er mye lengre
bremsetid med all den ballasten vi hadde med oss. Vel nede i Åne-Sira,
stoppe vi ved Joker, handlet litt frokost og hugg innpå. Vi fikk
mange nysgjerrige blikk, kanskje ikke rart, med vårt noe uvanlige
fremkomstmiddel. Videre bar det, oppover; det var sannelig mange og lange
stigninger. Noen var så bratte at vi måtte gå og trille
sykkelen oppover. Vi var ikke klar over at det var en del fjelloverganger.
Et av de høyeste veipunktene var på 271 moh.
Vi syklet langs med Jøssingfjorden, og tok en liten rast på
Jøssinghamn. Videre på denne veien var det tunnel som ikke
var belyst, så vi tok frem lykter. Heldigvis var det ingen biler
som kom kjørende inne i tunnelen. Like etter kom vi til en utsiktspost
med historisk begivenhet fra krigen, og utsikt utover Jøssingfjord.
Her møtte vi mange turister. Etter en liten pause dro vi videre.
Ikke lenge etter begynte Volker å få krampe i foten grunnet
for mye gåing i skoene i oppoverbakkene. Da han følte seg
bedre, fortsatte vi. Noen mil før Egersund, fant vi en fin plass
ved en stor innsjø hvor vi spiste middag. Vi vasset ut i vannet
for å få avkjølt føttene våre i varmen.
Volker vartet igjen opp med en god middag, og vi tok oss en real lur.
Hvilen gjorde godt og vi var opplagt til å ta fatt på de siste
milene til Egersund.
Etter
en stund merket vi at bakhjulet slang, og nok en eike hadde røket.
Den ble fikset med en gang, og videre inn til Egersund gikk det greit.
Jeg fikk se og oppleve Egersund for første gang, og konkluderer
med at det er en koslig by. Det første vi gjorde var å finne
jernbanestasjonen for å sjekke ut litt togtider. Vi ble enige om
å ta toget mot Sandnes neste dag for å innhente den tapte
tiden.
Vi fant Egersund campingplass ca 2 km fra stasjonen, og fikk satt opp
teltet. Volker var sliten, særlig etter å ha fått vondt
i foten, men han holdt hele tiden humøret oppe og var imponerende
positiv til alt. Klokka var 18.30 da vi kom til campingplassen og det
var godt å komme litt tidlig på kvelden. Etter å ha
satt opp teltet og dusjet, gikk vi bort til gatekjøkkenet like
ved campingplassen og kjøpte oss litt skikkelig kveldsmat. Det
smakte godt og vi ble straks i bedre humør. Vi skulle tidlig opp
neste morgen for å ta toget.
71.6 km lang ble dagens etappe, gjennomført i stekende sol fra
skyfrhimmel.
Søndag 16. juli
Egersund – Lysebotn
Volker
hadde bursdag i dag, og det visste jeg ikke noe om på forhånd.
Da sa jeg til meg selv at denne dagen må vi ta det rolig, nesten
som en hvile dag, og slik ble det også. Vi stod opp ved 7-tiden,
spiste frokost, og snakket litt med de andre turistene. Vi snakket blant
annet med et ektepar fra Nederland, som syntes det var imponerende med
en døv pilot for en døvblind mann på tandemsykkel
helt fra Kristiansand! Etter å ha pakket ferdig, syklet vi det lille
stykket til stasjonen for å ta toget som skulle gå kl 9.36.
Da vi skulle betale billettene, fikk vi først litt trøbbel
med konduktøren. Han ville ikke gi meg gratis ledsager, bare honnør
billett til meg. Dette visste jeg at var galt, og etter en stund ble misforståelsen
oppklart. Konduktøren, som var sommervikar, måtte bare beklage
og alt ordnet seg til slutt.
Etter en behagelig togreise gikk vi av ved Sandnes, og kom oss ut av
stasjonsområde. Vi var litt usikre på hvilken vei vi skulle
ta til Lauvik ferjeleie, men fant frem etter å ha spurt oss litt
frem. Vi kom til ferjeleiet ved 12-tiden. Det ble en lang pause til vår
ferje som skulle gå 14.20. Volker fikset nok en ny eike på
hjulet og justerte noen småting, så tiden gikk forholdsvis
fort. Det var en flott båttur på Lysefjorden innover mot Lysebotn.
Vi kom til Lysebotn campingplass ca 15.30, turens dyreste sådan.
Etter å ha slått opp teltet spiste vi et varmt måltid
på stedets eneste spisested. Jeg ville spandere et bedre måltid
på Volkers bursdag, så vi vurderte å sykle 7 km oppover
til Øygardseter restaruant, men dit skulle vi jo sykle neste dag,
så vi spiste heller på campingplassen. Vi hadde det koselig
likevel og pratet til lang utover kvelden. Solen gikk tidlig ned bak de
høye fjellene, og det var stille og avslappende kveld. Denne dagen
hadde vi bare tilbakelagt 31 km.
Mandag 17. juli
Lysebotn – Ose
Vi
stod tidlig opp, og var i tvil om vi klarte å sykle oppover den
bratte veien opp til Øygardseter eller om vi måtte gå.
Etter å ha pakket ferdig, spiste vi en solid frokost. Ved 9.15-tiden
forlot vi campingplassen, og syklet på den såkalte ”Lyseveien".
Noen hundre meter fra campingplassen begynte de første stigningene
med de 27 hårnålssvingene. Som sagt var vi spente, men det
gikk utrolig bra: Vi tråkket hele veien opp til toppen, også
gjennom tunnelen, 1100 m lang og belyst, som var forholdsvis bratt. Heldigvis
var det liten trafikk. Det var ikke så veldig varmt siden mye av
veien lå i skyggen.
Bilister som kjørte forbi oss eller mot oss, tutet og vinket.
Da vi kom til Øygardseter, 640 moh, tok vi en pust og nøt
utsikten mot Lysefjorden. Vi snakket med en del turister som syntes det
var godt gjort å sykle opp de bratte bakkene! Heldigvis holdt kjedene
seg på plass og eikene holdt. Vi kom videre oppover mot det høyeste
punktet på viddene: Andersvatn, 950 moh. Flott natur i alle retninger.
Veien var smal, men bilistene og busssjåførene var flinke
til å holde avstand når de kjørte forbi oss. Verre
var det med lastebilene som tok lite hensyn.
Over
fjellet skyet det til og det blåste, men heldigvis fikk vi medvind.
Det sparte vi mye krefter på. Da vi kom til veiskillet ved Suleskaret
tok vi av til ventre og stoppet ved en butikk i Ådneram. Her tok
vi oss en skikkelig pause. Volker handlet inn litt til lunsj - han vartet
opp med franske baguetter som smakte fortreffelig. I pausen mekka Volker
litt på sykkelen, og skiftet en eike for sikkerhet skyld. Så
bar turen videre i retning Brokke. Deretter kom de lange, bratte nedstigningene
til Rygnestad, til Setesdalsveien. Noen km før vi kom ned til dalen,
måtte vi stoppe opp, en bobil på vei ned og en bred lastebil
som var på vei oppover, hadde problemer med å komme forbi
hverandre. Det var bare noen millimeter klaring. Lastebilen måtte
kjøre litt ned i grøfta for at de skulle klare å komme
forbi hverandre.. Spennende, for vi kunne ikke komme forbi dem heller.
Omsider kom vi ned til dalen og der gikk det unna. Vi var kjempeglade
og dansa rundt for vi hadde klart å sykle hele veien uten å
måtte gå en eneste meter. I utgangspunktet skulle vi campe
i nærheten, men vi følte oss pigge nok til å sykle
enda noen mil, og det var fortsatt tidlig på ettermiddagen. Så
vi bestemte oss for å campe på Ose. Først stoppet vi
ved en bensinstasjon for å kjøpe is og vann. Det var sol
og medvind. Vi syklet på sykkel- og gangveien til den var slutt,
og så syklet vi på veien. Da røk en eike.
Den måtte fikses, og vi var sultne, så vi fant oss en plass
ved elva. Volker disket opp med nok en god middag og humøret var
på topp. Etter å ha byttet ut eiken, var vi klare til å
ta fatt på de siste milene ned til Ose. Slik ble det ikke, vi fikk
problemer med parallellkjedet som hoppet av nær sagt hver hundrede
meter. Dette kunne ikke fortsette, med dette tempoet ville vi ikke være
på Ose før langt ut på natta. Da tok Volker en sjanse
og flyttet den fremste pedalen noen millimeter. Det tok tid, og han var
redd for at festeanordningen skulle ryke. Heldigvis gikk det utrolig bra,
og etter noen nølende tråkk ga vi full guffe helt til vi
kom til Ose. Det var ikke så mye trafikk så seint på
kvelden.
Da vi omsider kom til campingplassen litt før klokken ni, var
det like før de stengte. Vi var slitne, men fornøyde etter
en lang dag. Vi tok oss dusj og spiste varmt måltid før vi
sovnet momentant i teltet. Dagens 119,6 km lange etappe ble gjennomført
på 11 timer og 40 minutter.
Tirsdag 18. juli
Ose- Kristiansand
Vi
sov lenge, og stod opp i åtte-tiden. Nok en dag med sol og varme.
Etter en solid frokost, pakket vi for siste gang og satte oss på
sykkelen 10.30. Før det kunne vi ikke fylle drikkevann på
drikkeflaskene, da de hadde stengt av hovedkranen. Dette fordi det var
folk fra brannvesenet på befaring på stedet. Vi kom til gangvei
med bro over en bekk, der fylte Volker våre drikkeflasker med vann.
Mens jeg stod på broen og ventet, stoppet vår døve
venn Tormod Åsa, som var på vei til hytta si på Hovden,
opp. Han hadde kjent meg igjen med min gule signalvest. Det var koselig
å treffe kjenning, verden er ikke stor!
Det var varmt å sykle, men mye fint å se nedover dalen. Vi
stoppet ved Bygland og tok en skikkelig lunsj. Handlet inn mat til lunsjen
på en kolonial, og fikk låne en brødkniv av innehaveren.
Det smakte godt der vi satt ute i hagen. Så syklet vi videre langsmed
fjorden og ved sørenden av fjorden stoppet vi ved Byglandsfjord
campingplass. Der spiste vi en is og drakk masse. Like før vi skulle
forsette, kom en bobil-turist bort til oss, som vi hadde snakket med på
Egersund campingplass. Han var imponert over at vi hadde kom så
langt.
Vi
syklet forbi Evje og videre mot Hægeland og Kilefjorden. Denne veistrekningen
synes vi var kjedelig, lang og flat, nesten som å sykle i Danmark!
Men det gikk unna. Vi tok oss vår siste middag ved Kilefjorden,
og dro ikke videre før klokke 6. Siste etappe var veien mer kupert
med svinger og bakker. Vi klarte å sykle de lange bakkene opp mot
Sandrip og Wehustoppen. På Stemmen bensinstasjon tok vi nok en pause,
og spiste enda is før vi tråkket de siste kilometerene nedover
mot Mosby og videre langs Otra til Torridalsveien 89, hvor vi ankom kl
20.15. På denne siste etappen hadde ikke parallellkjedet hoppet
av en eneste gang og eikene holdt. Tror nok Volker savnet disse små
avbrekkene i syklingen, så han kunne strekke seg litt, han var nemlig
mer urolig på setet enn normalt! ?
En flott tur var over, og siste dagsetappen ble på 128 km. Hele
turen totalt var på 599km, og det gir et snitt på 100 km pr
dag.
Ettertanke:
Jeg sitter igjen med den erfaringen at det er tungt å sykle på
tandem med tilhenger. Heldigvis var både Volker og jeg var godt
trent, hvis ikke tror jeg neppe vi hadde klart mer enn 5 mil om dagen.
Min tandemsykkel var nok heller ikke spesielt godt egnet til en sånn
rundtur. Jeg ville ha valgt andre typer dekk enn vi gjorde, hadde jeg
visst det jeg vet nå: Det viser seg i ettertid at begge dekkene
fikk sprekkdannelse langs med felgen, som følge av varmeutvikling
ved felgbremsing. Det samme gjaldt bakhjulet, som ikke har riktig dimensjon
til en tandemsykkel. Det burde blant annet vært flere og tjukkere
eiker, som tåler større belastning.
Likevel synes jeg vi hadde en fantastisk, spennende og opplevelsesrik
sykkeltur. Vi var jo også heldig med været, sol på hele
turen. Volker er en flink pilot, en dyktig sykkelmekaniker, en god matkunstner
og utrolig tålmodig. Hver gang vi hadde problemer, tok han det med
godt humør, og hans motto var ”Ikke noe problem”. Tandemsykling
er veldig sosialt, og det setter jeg stor pris på. Turen frister
til gjentagelse, men neste gang må det bli en annen landsdel og
med en bedre egnet tandemsykkel.

Denne dagboken ble publisert på adrenaline.no
9.1.2007.
|
Galleri
I dette galleriet finner du over 150 bilder fra sykkelturen til John og
Volker. Til sammen syklet de 599 kilometer.
John Sandell

Trønder, bosatt i Kr.sand siden 1980. 62 år, førtidspensjonert,
gift med Inger Johanne, 3 voksne barn og 6 barnebarn. Har Usher Syndrom
(kombinert syns-og hørselshemme, døvblind). Glad i friluftsliv,
sykle, skigåing, løpe, klatring, mm.
Volker Klöckner

Tysk statsborger, bosatt i Kristiansand siden 1998, 37 år gammel
og samboer med Juliane Eftervåg, døv. Liker å sykle,
løpe og padle kajakk.
|