Sørlandskysten t/r i
havkajakk
Av Magnus "MoNo" Theiste Østlie
Sommeren kom og følelsen av at jeg måtte ut i kajakk kom
med den. Siste uka så verket det i fingre og tær etter å
komme meg av gårde.
På mandag så ryddet jeg unna alt av avtaler som var gjort
og alle lunsj avtaler som datt inn den formiddagen, blei høflig,
men bestemt avslått. Det var bra vær og jeg bare måtte
komme meg av gårde.
Det
er noe ved det å padle i kajakk som er så utrolig deilig.
Frihetsfølelsen, muskelbruken, naturen du kommer så utrolig
tett innpå - rett og slett er det å padle i kajakk den beste
medisin en litt jobbe trøtt kropp kan få.
Målet for denne turen var å komme seg opp i Tønsberg
skjærgården og ha St.Hans sammen med familien, også
de i kajakk. Målet blei egentlig aldri forandret, men jeg måtte
forandre litt på gjennomføringen etter hvert, grunnet litt
dårlig vær og lite tid. På den fjerde dagen slo været
seg litt mot meg, i form av en kraftig nord øst vind 8 - 10 m/sek.
Dette været sammen med at jeg hadde tatt det veldig med ro på
vei oppover, gjorde at jeg praiet min mor og søster til å
hente meg i Kragerø.
Sørlandskysten
Jeg har padlet distansen Kristiansand til Tønsberg en gang før.
Det var sommeren 2000 og da gjorde jeg unna distansen på 3 dager.
I ettertid har folk som har hørt dette alltid ment att jeg ikke
kunne ha fått med meg noe som helst. Det er ikke helt riktig. Den
turen var riktignok mer preget av lange havstrek og snarveier, istedenfor
kanaler, utforskning av skjær og holmer, men jeg følte aldri
på den turen at jeg "raste" forbi stedene jeg passerte.
Men på årets tur hadde jeg bestemt meg for å bruke
litt bedre tid, og "utforske" litt mer.
Jeg var også litt usikker på hvor interessant det kom til
å bli å padle strekningen for andre gang. Dette skulle vise
seg å overhode ikke bli noe problem. Og jeg har i ettertid lurt
litt på hva jeg tenkte, når jeg var bekymret for det.
Etter
avreise på fra Kristiansand er den første bøygen på
turen å komme seg over Kvåsefjorden. Eller av en eller annen
grunn så har det blitt det. Kvåsefjorden er ikke lenger eller
verre enn fjordstrekninger jeg er vant til å padle over, men det
er noe med den allikevel. Helt siden jeg begynte å padle her nede
på sørlandet, så har jeg fått høre att
Kvåsefjorden "er skummel". Det blir snakket om stygge
strømmer og masse røff og ekkel sjø. Selvfølgelig
har all denne informasjonen kommet seg inn i huet mitt, og lagret seg
der. Og der ligger den informasjonen og ulmer og dukker opp hver gang
jeg nærmer meg Kvåsen. Men nå har jeg padlet over Kvåsen
tre ganger og hver gang jeg er over, spør jeg meg selv hva det
er som gir meg den store skjelven? Det er jo ikke verre enn noe annet?
Det samme gjelder et parti lenger nord, Sildeodden. Mellom Lyngør
og Risør. Dette er et sted som jeg etter at jeg passerte første
gangen har fått høre at folk "frykter" å
passere i alle slags båter. Første gang jeg rundet Odden
ante jeg ingenting om ryktet, så jeg passerte med et smil om munn,
selv om det bruste godt rundt meg. Når jeg passerte Odden ett år
etter første gangen så var det med all denne "negative"
informasjonen innabords. Og da satt jeg anspent, nervøs og jeg
planla hvordan jeg skulle passere Silden på beste måte. Jeg
var mye mer nervøs selv om det ikke bruste noe mer enn for ett
år siden.
På sånne turer så hater jeg at folk har fortalt meg
om slike "skumle" steder på strekningen jeg skal padle,
samtidig som at jeg er på jakt etter sånn informasjon, sånn
at jeg vet hvor det kan være ekkelt. Men når jeg sitter midt
oppi det skulle jeg ønske at ingen hadde sagt noe som helst til
meg.
Jeg gjorde noen egne erfaringer om ekle steder å padle, eller bare
ett sted egentlig. Og det var strekningen fra Risør til Portør.
Dette er en totalt ubeskyttet havstrekning, med masse skvalpeskjær,
grunner og bratte vegger. Noe som resulterer i ekle bølger, brytninger,
rotete sjø og ikke "rolig og avslappende" havpadling.
Men, det skal også sies at denne kyststrekningen blei en av de vakreste
strekningene jeg har padlet. For maken til isskuringer, gjettegryter og
nedslitte svabergformasjoner har jeg aldri sett.
Hvor burde man padle, hva bør man få med seg?
Det er mange vakre steder mellom Kristiansand og Tønsberg. Og det
beste er at de vakreste er bare forbeholdt oss i kajakker. De smale trange
og grunne sundene, når du kan passere helt kloss til et skjær
eller et svaberg.
Jeg
skal prøve å nevne steder som i mine øyne er paradiser
for havpadlere. Blindleia er ganske kjedelig, men utafor Blindleia er
det mange morsomme øyer å padle rundt. Og jeg har kommet
frem til at det er her de beste eiendommene ligger. Tronderø er
et slikt eksempel.
Øyene sydøst for Homborø er det mange padleperler,
og jeg tror man fort kan bruke en fin padledag i området rundt Aalesø,
Langø og Homborø. Min første teltplass på denne
turen var på Nord Vestsiden av Langø.
Det er også morsomt å padle og navigere i alle holmene og
øyene sydenfor Grimstad, og trenger du en trygg og garantert vindstille
teltplass er ytre Malø en sikker vinner. Jeg valgte å legge
meg til på Teistholmen på vei hjemover. Der var det akkurat
nok med gress til at jeg fikk satt opp teltet mitt. Ingen perfekt teltplass,
utsatt i alle vindretninger, men jeg hadde egen strand og en av tidenes
vakreste solnedganger. En favoritt for meg - Syd vest siden av Teistholmen.
Det å gå på innsiden av Hisøya er også
morsomt. Men for min del tror jeg det holder med den ene gangen. Mye båter
alle veier, og ikke så utrolig spennende. Men den veien er kjekk
å vite om hvis været er litt røft utenfor. Tromøysundet
er kanskje det kjedeligste området på hele turen, men også
det kjekt når det blåser alt fra sydvest til nordøst.
Jeg tok Tromøysundet på vei oppover, og overnattet på
en øy nord på Buøen. Ingen perfekt teltplass. På
vei hjemover gikk jeg på utsiden av Tromøya og koste meg
i tre timer på Tromlingen. En perle. Dette er et must for alle,
ikke bare havpadlere. Spennende å gå rundt på øya,
godt skiltet med ting man burde få med seg. Det er lov å overnatte
på den nordre Tromlingen i to netter. Problemet er vel at man gjerne
kunne vært der i en uke.
Mitt favoritt sted fra turen i fjor, var det jeg har valgt å kalle
"svenskekanalen". Gå på innsiden av Narestø.
Hold deg langs land på styrbord side, da det er lett å padle
forbi en 90 graderssving. I denne svingen åpenbarer det seg en liten
bygd, og første gang jeg så den tenkte jeg på Emil
og en svensk liten bondebygd, derfor "svenskekanalen". Svenskekanalen
nytes best når man kommer sydfra.
Det går an å gå innaskjærs fra sydfor Arendal
til Lyngør. Litt lengre enn utaskjærs, men trygt og fint
i dårlig vær.
Områdene utenfor Sandøen og Askerøen er også
noen perler. Masse små holmer og trange sund.
Utenfor
Risør er ligger perlene på snor. Sundet mellom Lekerø
og Brennholmen er kun for kajakker. Nydelig hvit sand og 30 cm dypt, og
med svabergene rett ned i vannet. Nydelig. Perleporten mellom store og
lille Varø er også vakkert. Overnattet der på st. Varø
på både oppturen og hjemturen. Ikke lov å campe der,
men det er forskjell på å være der i ukesvis, og sette
opp teltet sitt en natt. Og som kajakkpadler og bruker av naturen vår,
er jeg nøye med å ikke legge noe igjen etter meg. Problemet
med denne leirplassen er mygg og spesielt knott - det kryr av dem!
Området mellom Risør og Portør er nevnt, og er et
utrolig vakkert sted. På en blikkstille dag, må det å
padle helt inntil svabergene på denne strekningen være en
opplevelse i vakker natur.
Det som for meg står som et padleparadis på strekningen Kr.sand
- Tønsberg er Kragerø og øyene ut mot Jomfruland.
Her er det alt. Holmer, skjær, kanaler, vakker natur og alt ligger
beskyttet av Jomfruland. Eidkilekanalen er morsom, med trollet i nordenden.
Du har to tre kanaler som bare er tilgjengelig for kajakker ute på
østsiden Burøtangen på Skaatø. To helt kjempe
skjønne kanaler - helt for deg selv.
Jeg skjønte når jeg padlet i området at her skulle
man hatt en uke. Bare satt opp teltet på en øy og hatt det
som base og padlet rundt omkring. Det er flust av vakre og morsomme padlesteder.
Så gjør jeg et hopp til jeg befinner meg ute i Tønsberg
skjærgården. Her er det også mange øyer, men
de er store og det er stapp fult av idiotiske mennesker med altfor store
båter, og det ødelegger mye. Men uansett hvor båtfritt
det blir, kommer det aldri på høyde med skjærgården
utenfor Kragerø
.
Teltliv
Etter
tempoetappen opp sørlandskysten i fjor, hadde jeg bestemt meg for
å bruke mer tid på teltlivet. Lage god mat, lese bok, gå
tur i området rundt teltet, nyte naturen og rett og slett bare være
på tur. Dette funker av og til, og av og til ikke. Teltliv er bare
så utrolig mye artigere når man er flere. Når jeg er
alene trives jeg best i kajakken lengst mulig og med raske middagsløsninger.
Målet for denne turen var St. Hans feiring med mor og far, søster
og kjæresten hennes. Og de dagene vi hadde ute på Bustein,
var det teltlivet som var det viktigste for meg. Bading, matlaging, snakking,
soling, fikse i teltet, lage bål på kvelden og alle disse
tingene man gjør når teltet står der. Ikke det at jeg
ikke liker å padle når det er flere der, men det blei plutselig
så lite interessant, siden det var noe jeg hadde gjort og skulle
gjøre alene. Selv om vi hadde en nydelig tur ut til Stor Færder,
i blankpolert hav og vindstille, så lengtet jeg tilbake til å
sitte å skravle i teltleieren.
Men på veien nordover på denne turen prøvde jeg å
ha litt mer teltliv, og det er jo klart at det var koselig der jeg satt
med fult utsyn over Langø og Homborsund traktene mens gjøken
kokoet, og fisken vaket. Men, jeg verket i fingrene etter å holde
i en padleåre.
På veien hjemover var det full fart. Da var det bare to overnattinger
på strekningen Helgeroa - Kristiansand. Kjapp middag, få gåturer
og raske dukkerter for å få av den værste svetta. Da
likte jeg meg veldig godt. Vurderte å ta en overnatting til, men
valgte å kjenne padleåra vri seg inne i håndflaten.
Herlig!!!!! Kos og bål tar jeg når vi er flere
.
Sikkerhet i kajakk/ Å være redd i kajakk
Det har blitt skrevet side opp og side ned om sikkerhet i kajakk, og jeg
har lest en del av de sidene. Har lært meg noen redningsteknikker,
men aldri prøvd dem ut i praksis. Noe som er dumt, og som jeg burde
få rettet på så fort som mulig. Men det er liksom for
dumt å tenke på det når man er ute å padler på
herlige sommer dager. Men man gjøre det av og til for det.
På denne turen så følte jeg ofte at jeg hadde kommet
til et punkt i min padling, der jeg virkelig har behov for å beherske
diverse redningsteknikker, og ikke minst ha kontroll på eskimorulla.
Jeg har padlet såpass mye at jeg føler at jeg mestrer ganske
røft vær. "Klarte jeg det i de bølgene, så
klarer jeg meg i disse også" er en dum tanke, men akk så
reell. På denne turen var jeg veldig bevist på dette, og valgt
enkelte ganger å slutte å padle mye tidligere enn det jeg
hadde planlagt på forhånd. Som når jeg kom til st. Varø
utenfor Risør. Skulle bare inn for å lunsje litt, men jeg
valgte å sette opp teltplass der etter en liten rekognoseringstur
til et godt utkikkspunkt. For videre gikk det hvit nesten hele veien opp
til Portør. Men jeg var sikker på at jeg kunne ha padlet
det, men jeg valgte å ikke høre på "liksom erfarne"
stemmen min, men isteden slappe av i gresset med en god bok mens vinden
blåste seg ut.
Også dette med å padle alene kan jo være en risk i
seg selv. Men jeg merker oftere og oftere at jeg som regel er mye mer
nervøs når jeg padler sammen med noen. Dette er nok fordi
jeg vet hvor mye hav jeg selv er god for, men ikke har helt kontroll på
hva den andre kan. Så jeg føler meg ofte mer nervøs
sammen med andre enn når jeg er alene.
En
ting som er sikkert det er at det ikke er noe morsomt å være
redd i kajakk. Det tar virkelig vekk all gleden. Når det å
padle bare blir en kamp om å komme seg inn i en trygg havn eller
et sted der ikke bølger og vind får tak i deg, driver man
med noe som bare er en plage.
Kajakkpadling skal være en opplevelse som skal få deg til
å ønske å padle mer. Når padlingen bare får
deg til å drømme om en trygg og god TV-stol, gjør
du noe feil.
Jeg kan godt ta noen risker, men jeg vil alltid ha kontroll over det
jeg driver med. Det er når du da mestrer det du gjør at rushet,
den gode følelsen kommer.
Men engang i sin padle karriere kommer man til det punktet at man må
kunne begerske diverse redningsteknikker for å få padlet i
de elementene man vil, og jeg fant ut i løpet av turen at jeg hadde
kommet dit.
Navigering med kompass i kajakk
En
ny opplevelse for meg på denne turen var det å padle etter
kompass. Hadde kjøpt inn et Silva kompass som kan plasseres enkelt
på kajakken. Kom aldri ut i situasjoner hvor jeg måtte bruke
kompasset, men jeg bestemte meg for å trene litt på å
padle etter kompass.
Det første jeg skjønte var at jeg måtte passe på
hvor jeg plasserte kompasset. Den første dagen stemte ikke gradene
jeg hadde skrevet ned i kartet med det som blei vist på kompasset.
Det slo meg fort hva feilen var. Like under kompasset hadde jeg plassert
stormkjøkkenet, og dette ga en deviasjon på nesten 5 grader
..
Dagen etter gikk alt så mye bedre. Gradetallet på kompasset
stemte med det som jeg hadde skrevet i kartet.
Men det var ikke bare bare for det. Jeg liker å ha blikket langt
fremme når jeg padler, og det er vanskelig å forene det med
kompass bruk. Synes det var vanskelig å ha full kontroll med båten
når jeg skulle padle kun på kompasset. Men det er en treningssak,
så etter et par økter gikk det bedre. Faktisk så var
det morsomt etter hvert. Det å ta høyde for drift og strøm
for å komme raskest mulig til det planlagte stedet.
Jeg lærte at det var lurt å ta ut kursen på enkelte
strekninger når man sitter hjemme og planlegger. Da er de skrevet
inn i kartet og man slipper å gjette seg frem til hva kursen burde
være. Jeg mener ikke at man skal ta ut hver bidige kurs på
forhånd, men enkelte kurser hvor man skal krysse litt store områder.
Og været kan skifte fort på havet også
..

Denne reisebeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no
28.10.2001
|
Magnus "MoNo" Theiste Østlie

En etterhvert erfaren havpadler som også tidligere har skrevet
for adrenaline.no. Den gangen padlet han fra Kristiansand
- Gøteborg.
MoNo tok en del bilder denne gangen også, og de kan nytes i billedgalleriet
fra turen!
Padleturen sommeren 2001 i detalj:
Dag 1
Kart 724a, 723, 722
Avreise fra Kristiansand Kajakk Klubb - krysset Otra litt oppe i elva
- innsiden av Revholmene -rundet Dvergsnestangen - sydsiden av Herøya
- leia i Randesund - over Kvåsen til Ulvøysund - imellom
Lyngholmene - Sandø på babord og Tronderø på
styrbord - mellom Indre og Ytre Tronderø - Østsiden av Kjeholmene
- Kalvø på babord side - rett mot varden på Ternholmen
- kloss Justøy på babord side - innsiden av Oddeskjær
- derfra til vestsiden av st. Malmen - Havsteinen på styrbord -
Bergkilen på styrbord - nordsiden av Rivingen - rundet nord siden
av Aalesø - padlet litt i området innenfor Aalesø
og fant telt plass i enden av et meget grunt sund mellom Aset og Langø
på Langø.
Dag 2
Kart 722, 721, 720
Avreise Langø - kloss Kalvhaven til Præstholmen - mot Stangholmen
fyr - passerte Stangholmen på vestsiden - langs Haaø (teltplass
på nordenden, liten men så fin ut) -innsiden avteistholmen
- passerte ytre Leiholmen på østsiden - til fyret på
Hesnesø - innsiden av Stangholmen - innsiden av Ruø - langs
landet ved Haugeneb - innenfor Kringlene - rundt neset vestover - mellom
Brattholmene - mellom lille og store bryllupsholmene - med Gjervoldsø
på styrbord side - passerte Vipa - søndre del av leia til
Tangen - vestre del av leia i Hølen - opp Tromøysund på
østre side - inn Blegsund - langs Buøen (noen teltplasser)
- teltplass på den østre øya nord på Buøen.
Dag 3
Kart 720, 719
Avreise Buøen - nord vestover mot Birkenes og Løvø
- under brua - til Fløsta - opp og gjennom Kilsund - til fyret
på Havneholmen - til Utgaardsstranden - innsiden av Fuglø
- teltplass i første bukta på nordenden av Fuglø
Dag 4
Kart 719, 718
Avreise Fuglø - østsiden av Sandøen - Bonden sydfor
Askerøen på styrbordside - langs østsiden av Askerøen
- inn til Lyngør - Ut mot varden på lille Snerte - passerte
på innsiden av Varden på store Sildeskjær - et godt
stykke fra land inn til Fidjesund - rundet Høibotangen - vestsiden
av Hella - vestsiden av Stangholmen - mellom Engholmen og Skibholmen -
vestsiden av Brennholmen - mellom Brennholmen og Lekerø - vestsiden
av Risø - nordsiden av store Varø - inn mellom store og
lille Varø (Perleporten) - teltplass på store Varø.
Dag 5
Kart 719, 718b
Avreise stroe Varø - mellom Grønholmen og Stangholmen -
rundet jærnestangen - inn til Levangsbukt - kloss land til Portør
- vestsiden av Fengsholmen - nord for Sjursholmen derfra rett øst
til neset var rundet - opp til eidkilkanalen - innsiden av Saltnæven
- til Kragerø - kajakk på taket av mors bil til Ramnes.
Dag 5 med familie
Kart 707, 713
Ut fra Fjærholmen - mellom Bjerkholmen og Hvalø - rett sydover
- på østsiden av Ildverket - til nordøstsiden av Bustein.
Dag 6
Kart 713
Fra Bustein - nordsiden av Bustein - til sydsiden av store Færder
- tilbake til Bustein på sydsiden.
Dag 7
Kart 713, 707
Tilbake til Fjærholmen denne gangen på innsiden av nordre
og søndre Aarø og Bjerkø
Dag 8
Kart 715, 717, 718a, 718
Bil fra Ramnes til Helgero - avreise fra hotellet i Helgeroa - syd for
Aamlirognen - rundt sydspissen av Fuglø - rett over til Saasteinbrottene
(kurs 264 på kompasset) - nordsiden av Saastein -østsiden
av Mejulen - østsiden av Bjørnø - rett syd etter
Bjørnø til Flesa - østsiden av Askholmene - østsiden
av store og lille Skrue - ut sundet syd for Djupsynd - gjennom holmene
og skjærene øst og syd for Arø - vestsiden av Stusholmen
- inntil Oterøen med de tre holmene utenfor - ut sundet ved Orholmens
østside - gjennom den vestre kanalen (svart strek på kartet)
på Burøtangen - gjennom kanalen på svenskeholmen -
sydsiden av Skratta - gjennom Østre Rauane -gjennom vestre Rauane
- østsiden av Fengsholmen - gjennom Portør - til Jærnestangen
- sydsiden av Grønholmen - gjennom Perleporten - teltplass på
store Varø.
Dag 9
Kart 718, 719, 720, 721
Avreise store Varø sydover - rett mot Fidjesund (kurs 220 på
kompasset) - rundet Sildeodden - østsiden av varden på lille
Snerten - Lyngør - vestsiden av Askerø innenfor holmene
- etter sydligste Natthomen til Sandøen (190 grader på kompasset)
- til Svinholmen - ut til homene sydenfor Svinholmen - mellom Klaaholmene
- vestsiden av Kalvø - østfor varden på Maageholmen
- til Tromlingen - lang pause i bukta på vestsiden av nordre Tromlingen
- langs Tromøy -nordsiden av Mærdø - gjennom Hafsøsundet
- vest for Ærø - østsiden av Jerkholmen (mulig teltplass)
- innenfor Rødskjær - inn nord for Rossekniben - kanalen
- ut nord for ytre Malø - teltplass på vestsiden Teistholmen
Dag 10
Kart 721, 722, 723, 724a
Avreise fra Teistholmen - Kloss av Haaø sin vestside - fra grønn
stake ved Stangholem til Præsteskjær (kurs 220 på kompasset)
- vestsiden av Homborø - fra nordspissen av Aalesø til Oddeskjær
(kurs 230 på kompasset) - til varden på Ternholmen - derfra
til ytre Tronderø (kurs 220 på kompasset) - mellom indre
og ytre Tronderø - gjennom Lynghomen - rundet Kryghomen på
sydsiden - inn nordenfor indre Ulvø - under bro - sydspissen av
Klovholmen - inn ved Stangodden - leia i Randesund - rundet Dvergsnestangen
- syd for Revhomen til østsiden av Odderøya - inn til Kristiansand
Kajakk Klubb.
|