Toppturer
Standalhytta i Sunnmørsalpene

Sunnmørsalpene er et fantastisk fjellterreng syd for Ålesund. Endelig skulle jeg også få oppleve pinakler i praksis. Tinderangling og eggvandring. Riktignok må en ta litt høydemetre opp fra Standalhytta for å begynne med sånt, men det er VERDT det! Her kommer det litt tekst og masse bilder fra en ukes familieferie.

Av Lars og Bjørn Fossum (foto)

Vi startet ut med finvær på mandagen, og ingenting er mer naturlig enn å gå på Fingeren da. Den ses helt tydelig fra hytta, og kvelden før kunne jeg ikke skjønne hvordan det skulle være mulig. Men, det var folk med som hadde vært her før. De kunne fortelle at selv om pinakkelen er veldig bratt på den siden som vender mot Standalhytta, så er den fullt mulig å klybe opp på fra baksiden.

Vi var en stor gjeng som satte avgårde denne mandagen, og alle kom opp! Det var til tider luftig, og vi brukte tau på siste opptaket mot toppen. Men, har du litt is i magen er det helt unødvendig. Utsikten var fantastisk! Her hadde jeg hatt drømme om å komme opp på Fingeren i løpet av de seks dagene vi skulle være på Standalhytta, og så var det unnagjort på første dagen....

Ned igjen brukte vi også litt tau, og kunne være mer avslappet. Baksiden er en stor "steinrøys", men den er så inngått at det er lett å finne veien.

Utover uka ble det mye tåke, og turen til Kolåstind ble det ikke noe av. Vi hadde flere fine turer innover, men ingen topp. Torsdagen skulle vi derimot til topps, og startet tidlig fra Standalhytta. Det var tåke fra ca 700-meter (det er nok ganske vanlig i disse trakter), men målet var likevel Sylen. En pinakkel som må klatres. Grad 4 fra baksiden, og 5 fra forsiden. Vi hadde med utstyr, og et par som var kompetente på å lede naturlig.

Herman og Ingunn på det vi trodde var Sylen. Relativt dårlig sikt...Over snøfeltet var det komplett whiteout, og Øyvind gikk bare etter min GPS. Vel fremme ved eggen er det ganske mange muligheter, og det var mye rekognosering. Vi valgte, og hadde en flott klatrevegg på litt over 20 meter. Vel oppe forsto vi jo at dette måtte være feil pinakkel, da det var plass til alle på toppen. I et blaff så vi 40-50 meter mot Kolåstinden, og da så vi Sylen tydelig. Det får så være, for moro var det. Øyvind og Rune hadde gjort avtale om å være tidlig nede. De løp om kapp, og fra eggen og ned til Standalhytta brukte de 26 minutter...

Siste dagen - lørdagen - ble en drømmedag. Tåka lå der som vanlig, men når vi ankom den - så lettet det! Utrolig kult! Knall blå himmel, og flotte sunnmørsfjell! Vi lunsjet på eggen mellom Gluggefjellet og Fingeren. Så gikk vi eggen bortover mot Gluggefjellet, gikk ned på snøen, og fulgte denne til vi så Gluggen. Derfra er det 20-30 meter enkel klyving opp til hullet vi hadde beundrert fra Standalhytta. Det var skikkelig moro å være inni Gluggen!

Ikke så rart vi tok feil syl... Denne ser jo veldig rank ut fra denne vinkelen.... Den ekte sylen er til høyre utenfor bildet - se galleri. En ganske sliten Lars tar en pust i bakken.... Her er det bratt.... Foto: Bjørn FossumEtter en fotosession gikk Ingunn og Herman tilbake til hytta, mens Bjørn og undertegnede tok en tur videre mot Sylen. Vi måtte jo se litt nærmere på det vi gikk glipp av. Pusten gikk godt på slutten, og snøfeltet til isteget er rimelig bratt. Vel oppe var klokka nesten 17, og det var uaktuelt å klatre helt til topps. Vi tittet litt rundt, og la inn et vegmerke til neste gang.

Vegmerker til alle de tre severdighetene ved Standalhytta ligger i høyre spalte. Så skulle det være mulig å finne frem selv når tåka herjer. Selv om det på langt nær er like gøy! Utsikten er jo halve moroa - hvis ikke enda mere!

Ved siden av disse tre severdighetene kan vi anbefale turen innover Kvanndalen. Stien som skulle gå fra Myklebusetra, via Koppen til vann 819 var stort sette helt borte vekk i terrenget. Vi var på Standalhytta siste uken i juni, og da var det fremdeles snø fra 7-800 meter og opp til eggen ved Fingeren og Sylen. Gamasjer og søplepose (til å ake på) anbefales! Vi lover deg en knall tur! Vi kommer iallfall garantert igjen, og gjerne om vinteren!

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 26.8.2005

Galleri 1
Her har undertegnede samlet sammen 120 bilder og 5 panoramaer fra uka ved Standalhytta.

Galleri 2
Her har Bjørn Fossum sitt galleri på 47 bilder fra samme område og samme uke.

Vegmerker
Området er preget av en del tåke. Derfor bringer adrenaline.no GPS-data for deg som gjerne vil finne fram i tåke også:

Fingeren
32 V 360163 6905405
Høyde: 1142 moh (toppen er 50-60 m høyere).
Dette vegmerket er på eggen til høyre for Fingeren sett fra Standalhytta. Herfra går det flere alternative ruter til topps. Morsom klyving på bakside - luftig. Klatring på forsiden (mot hytta).

Sylen
32 V 360236 6905741
Høyde ved innsteg: 1207 moh
Klatring på baksiden: grad 4, foran grad 5 (mot hytta)

Gluggen
32 V 360361 6904798
Høyde rett under der stieng år opp til Gluggen: 1026 moh.
Gluggen ses også fra Standalhytta.