Påsken 2001
Hyttevakt på Sloaros

Budsjettet for påsken i år var ganske skrantent. Likevel var lysten på påskefjellet der i fullt monn. Hva gjør en da? Tar kontakt med den lokale turistforeningen! Det gjorde undertegnede, og havnet opp som hyttevakt på Sloaros, litt nord for Hovden. Å være hyttevakt innebærer massevis av opplevelser og hyggelige mennesker. På adrenaline.no kan du lese dagboken til "Lars hyttevakt", og se på billedgalleri med nesten 100 bilder!

8.4.2001
Bussen gikk fra Kristiansand klokken ni, og sekken veide til slutt 25 kilo etter gårsdagens ompakkinger. Men, da har jeg med mye moro til lange hyttevaktkvelder… ;-) Hadde litt reisefeber kvelden før, men slår meg til ro på full buss til Hovden.

Bruker en times tid på å finne starten på løypa til Sloaros. Helt siden morgenen har det regnet og vært grått. Føret er derfor ikke noe å snakke om, og 450 høydemetre på tørrvoks frister ikke. Derfor tar jeg på feller med en gang. "Tøffe gutter tar ikke heis" var mitt motto til de andre i bussen (i ettertid kan vi vel slå fast at tøffe gutter tar heis hvis sekken veier 25 kg…)
I det dårlige været, og med feller, går det trått oppover lia opp fra Hovden. Svetten hagler under goretex-jakka, og børa er TUNG! Men, det er litt deilig også…

Passerer 1000 meter, og der er det en del tåke også. Ganske ukoselig, men det er mye folk. Følte meg derfor helt rolig - det var nemlig tett mellom stikkene. Sikten var 100 meter på det dårligste, og da så jeg 3-4 av de neste stikkene i løypa.

På toppen - litt over 1200 meter, tar jeg av fellene. Der smører jeg godt med rosa tørrvoks, og får i meg en kvikklunsj og litt varm drikke. Smurningen fester nesten like godt som feller, men glir bedre! Merkelig med smurningen i dag egentlig - det både klabber og er bakglatt.
Et lite stykke lenger inn, begynte sola å bryte igjennom skydekket. Da kom påskefølelsen! Nå jeg samtidig så spor etter massevis av rein var forventningene lagt!

Terrenget fram til hytta var småkupert, og været ble bedre og bedre. Da hytta kom til syne skinte sola fra nesten helt blå himmel!

Rett før Sloaros (i midten av bildet)Like før hytta støtte jeg også på tre par. En av dem hadde vært hyttevakt på Sloaros før, så dermed kunne jeg spørre ham litt om hjelp.

Utenfor hytta traff jeg igjen gutta fra bussen. De lurte litt på om tøffe gutter fremdeles ikke tok heis. Jeg så nok ganske ferdig ut der jeg sto… Hadde brukt mellom 3 og 4 timer på de 15 kilometerne inn til Sloaros. Derfor godtok jeg glatt at tøffe gutter kunne ta heis…

Det var forresten litt av en ekstremgjeng. En av gutta hadde med 65 gram snop pr. dag - dagsrasjoner. Dessuten snakket de om å dele en "Sov i ro" for å spare vekt. Da tar det litt av…

Hytta var rimelig full da jeg kom frem, selv om bare 9 hadde skrevet seg inn i boka. Etter litt purring senere på kvelden ble det til slutt 27 (inkludert meg) som lå på Sloaros denne natta. Det var ny rekord! Men, før purringen gikk jeg rett i horisontalen en times tid - det gjorde godt!

Det var massevis av hyggelige folk, og etter en omtalte timen på ryggen var jeg sosial til 23.

Til fots: 4,5 km
På ski: 15 km
Overnattingsgjester: 27

9.4.2001
Lå helt til klokken 9 før jeg sto opp - deilig! Da var det full frokost i hytta. Utvaskingen gikk greit, bortsett fra noen som hadde tømt en boks med makrell i tomat over all søppelet som skulle sorteres. Æsj…

To damer var innom for å spørre etter Jorunn. De bodde i en hytte like i nærheten, og pleide å besøke den hyttevakten som egentlig var her på Sloaros. Mulig jeg besøker dem på en topptur.

Været var dårlig til morgenen. Både snø, vind og tåke. Nå, litt over 12 skinner sola, men det er litt skyer. Jeg slapper av litt til, og så skal jeg gå en liten skitur. Fikk gnagsår i går (det var hull i neoprensokkene), og skal ta det rolig. Sloarosnuten er en mulig topptur i nærheten.

Det ble ikke noe Sloarosnut. Gikk til toppen bakk hytta. Så gikk jeg tversover til stikryss for sommerløype. Videre over de to vannene til Holmevass. Der traff jeg Ragnhild og Hilde fra Røde Kors. De skulle være over på Sloaros, og vi hadde mye moro på kvelden. Ragnhild lærte meg to nye knuter: Enhånds pålestikk og trompetstikk.

På ski: 12 km (27 km)
Overnattingsgjeser: 11

10.4.2001
NYYYYDELIG!Alle gjorde en storinnsats i hytta, og det er trist når alle de hyggelige drar av gårde. Men, tristheten forsvinner av det fine været, og at dagsturistene fra Hovden begynner å strømme inn. Jeg gikr mot Holmevass igjen, og tilbakela omtrent 2/3-deler av det siste vannet.

På veien tilbake prøvde jeg Sloarosnuten igjen, men gir meg. Kjenner jeg er feig når jeg går her alene og ingen vet hvor jeg er. Skråninger med mer enn 20 grader helning trives jeg ikke i. Tenker både på skred, og at jeg skal ned igjen også. Skiferdighetene er ikke veldig gode…

I stedet gikk jeg litt videre ned mot Hovden. Været var nemlig utrolig greit. Helt vindstille og sol - gikk til tider helt uten lue!

Denne kvelden var også full av koselige folk, og jeg lager pannekaker til middag. Idet jeg nesten er ferdig får jeg besøk av en venninne og typen fra Kristiansand. Koselig!

På ski: 18 km (45 km)
Overnattingsgjester: 8

11.4.2001
Nok en dag starter med flinke gjester, og jeg kommer meg ut av hytta litt over ett. Denne dagen er jeg ute helt til 18 - nydelig!

Fra toppen til høyre så jeg 60-70 reinGikk mot Holmevass nok en gang. Får tips av en tidligere overnattingsgjest om topp, og prøver meg på denne. Kommer nesten opp, og får et utrolig flott utsyn! Tror dere ikke jeg ser en flokk med reinsdyr! Dessverre kommer de ikke til sin rett med fast 32 millimeters linse på kameraet, men det var altså en flokk på 60-70 dyr her!

Jeg kjørte ned - veldig forsiktig, og gikk opp slik at jeg kom ganske nær dyrene. Da jeg skjønte at de begynte å bli urolige snudde jeg, men kom på ca 130 meters avstand.

Så bar det videre mot Holmevasshytta i et fantastisk vær, med litt kald vind i mot. Ga meg rett før Holmevasshytta.

Dermed blir det desto bedre på tilbakeveien - vinden i ryggen. Det er utrolig flott - ikke en sky på himmelen. Rett før Sloaros dukker det likevel opp en sky fra ingensteds hen, og mens jeg venter i vaskekøen begynner det faktisk å snø! Utrolig bra timing…

Etter en deilig vask blir det lys pasta som gikk ut på dato for noen år siden. Deilig!

Hytta er fylt av hyggelig folk i dag også, selv om ikke alle diskusjoner er like givende. Sent på kvelden får vi besøk av en som har gått fra Haukeli og skal ned på Hovden. Han hiver i seg litt mat før han haster videre, og må nok gå i mørke på slutten…

På ski: 22 km (67 km)
Overnattingsgjester: 8

12.4.2001
Våkner til iskald vind utenfor veggene, men blå himmel. Hyggelige folk hjelper til å vaske ut, og så er hytta nesten tom. En blir nemlig igjen. Han har mange kostelige fortellinger på lur, og det blir en morsom morgen!

Går av gårde mot Hovden - målet er Syni. Vinden er skikkelig iskald, og kommer bare rundt svingen ved vannet før jeg må ta på alt tøyet i sekken. Gir derfor opp Syni veldig tidlig, og kjemper meg videre i merket løype. Vinden er sikkert 15 m/s i kastene, og det føyker skikkelig til tider.

Det er mye fokksnø i sporet. Tråkkemaskinen har ikke gått til morgenen - den tar det rolig for at folk ikke skal oppfordres til å gå tur i dårlig vær. Går ut på en topp til høyre før jeg snur, og går tilbake til Sloaros.

En topp i nærheten av hytta - flott utsynDer møter jeg igjen et par fra tidligere i uka, og han blir med på en topptur rundt hytta. Vi tar noen flotte bilder, og får en fin utforkjøring tilbake til hytta.

Setter meg i solveggen sammen med gjestene. Blir etter hvert rastløs, og går ut igjen i femtiden - mot Holmevass. Det er kald motvind, men nydelig blå himmel. Møter tre stykker ved enden av Fisketjønn. De vil gjerne ha tilgang til telefon på Sloaros, fordi på vannet nedenfor befinner det seg et stk. kvinne med bekkenløsning!

Dessverre kan jeg ikke hjelpe dem med telefon, men vi blir enige om følgende: De går til Sloaros, og sender av gårde noen for å ringe Røde Kors. Jeg går damene i møte, for å holde humøret oppe - og hjelpe til med sekk.

Kvinnen med bekkenløsning har med ei venninne, og de er ved relativt godt mot. Jeg tar sekken til "pasienten", og vi går sakte mot Sloaros med kald vind i ryggen. Vi bruker en god time tilbake, men holder varmen.

I hytta får hun varm mat, og vi avventer besøk fra Røde Kors. Litt hvile gjør godt, og hun kvikner til. På Sloaros befinner det seg også en med Her venter det oss også en med stivt bein, etter fall i nedkjøringen fra Holmevass. Han var jeg klar over før kveldsturen, så nå er det rene hospitalet på Sloaros!

Ikke nok med det. Merethe, Raymond og Lars (klatrevenner fra Kristiansand) har lagt turen til Sloaros. En kjempehyggelig overraskelse!

Etter halvannen time, sånn i 9-tida, får vi besøk av Hilde og Terje fra Røde Kors. De er profesjonelle og hyggelige - Hilde har jeg hatt på lokalt RK-kurs høsten før. Damene blir lastet om bord i scooteren, og Hilde legger igjen ei pakke med gnagsårplaster (takk til Dag Thomas og Beate som ga beskjed om at dette kunne trenges….)

Det blir ellers en svært hyggelig kveld, der jeg til sammen blir servert en middag og får rester fra to andre! Dermed er det en god og mett hyttevakt som går til sengs denne kvelden!

På ski: 17 km (84 km)
Overnattingsgjester: 20

13.4.2000
Våkner til et nydelig vær, og etter dobesøket kan jeg også notere nesten vindstille i protokollen. Det er sånt påskevær alle drømmer om!

Etter havregrøt med gode venner, setter Raymond og jeg kursen mot Holmevass. Lars er ikke helt i form, og Merethe sliter med gnagsår. Gnagsår har undertegnede også, men her må været utnyttes - taping og atter taping!

Mellom Sloarosvatnet og Fisketjønn møtte vi igjen Røde Kors. Denne gang var det Hilde og Corine som var på scootertur. De hadde med seg en sneblind pasient. Ergo fikk de ikke plass til han med stivt bein på Sloaros, og måtte ta enda en tur senere på dagen.

Raymond i solveggen på HolmevasshyttaFlott å gå mot Holmevass. Vel framme slapper vi av 15 minutter i solveggen, og markerer waypoint på GPSen. Den lille vinden som var får vi i ryggen på vei hjemover. Til sammen brukte vi ca 4,5t på dagens skitur, og jeg er litt sliten. Raymond er i kjempeform, og bare smiler… ;-)

Vi slapper av med de andre i solveggen - spiser god middag. Deretter tar jeg en time helt i ro.

Gjestene som er i hytta nå på ettermiddagen er gamle travere. Det går ikke an å være inne i sånt vær, så jeg gir beskjed om at spørsmål må stilles NÅ!, fordi jeg må ut litt til. Sammen med Raymond, Merethe og Lars bærer det mot Sloarosnuten. Merethe og jeg tar av skiene et stykke opp i lia, mens de to andre går på ski helt opp.

Fra toppen har vi en vanvittig flott solnedgang, og tar noen flotte bilder. Heller tvilsomt om det kan kalles en "alpin bestigning" kanskje, men vi var iallfall 1189 m.o.h.!

Tilbake i hytta lager jeg pannekaker til folket!

På toppen av SloarosnutenData:
På ski: 27 km (101 km)
Overnattingsgjester: 17

14.4.2001
Denne morgenen drar folk tidlig. Det snør lett, og gradestokken har krøpet 5 under null. Spiser havregrøt med gjengen, og utvasken går raskt og greit. Er alene til halv elleve. Litt rart - etter så mye koselig sosialt samvær.

To teltliggere kommer innom mens jeg ligger og leser. De skal bare signere gjesteboka.

Halv ett kommer de første overnattingsgjestene. Det er far og sønn fra Vennesla, som har gått fra Holmevasshytta. Etter dette kommer det en del dagsturister, og som vanlig er det et ork å få disse til å skrive seg inn og betale.

Derfor går jeg heller ut på ski. Har jo allerede passert 10 mil - og det var målet for denne påsken. Har en hemmelig drøm om at dette skal danne grunnlaget for "Jostedalsbreen på langs" senere i år. Vi får se…

Tilbake etter tur i dårlig siktDet er nesten "whiteout", og jeg går over Fisketjønn. Sikten er helt nede i 3-4 pinner. Ser en reinsflokk på vei hjem. De raser ned foran meg på Fisketjønn. Dessverre er 140 meters avstand mye med 32mm linse, men på bildene i galleriet kan man se flokken komme ned på vannet og løpe opp på andre siden. En lang mørk strek…

På kvelden har jeg det hyggelig med yngstemann på hytta. Han har vært ute en vinternatt før, og kommer nok til å bli en skikkelig friluftskar. Sent på kvelden får vi besøk av et ungt og slitent par. De har gått hele dagen, men kommer i farta med litt varm mat. Han har vært inne på adrenaline.no før - det er den andre denne påsken!

Det blir litt senere enn vanlig denne kvelden, men hva gjør det? Bare oss i hovedhytta - de to andre ligger i sikringsbua.

På ski: 8 km (109 km)
Overnattingsgjester: 5

15.4.2001
Været har bedret seg litt i løpet av natten - det har til og med kommet 5 cm nysnø! Spiser frokost med han som kom sent i går kveld, hun er fremdeles i en slags "restitusjonsfase".

dundrende taushetEtter frokost fyller jeg opp helt med ved, og da begynner folk å komme fra Hovden igjen. Etter litt mat blir det samme tur som dagen før. Blir sittende ved den store steinen ved enden av Fisketjønn. Det er disig sol, og akkurat litt kaldt. Ved hjelp av Järven-duken blir det koselig… Hwer sitter jeg og hører på den dundrende tausheten. Utrolig flott!

Er tilbake på Sloaros til 17, og har laget min egne spor. Møtte faktisk ikke en eneste én! Det er også tomt i hytta - og i besøksprotokollen. Dagsturistene tar dessverre ikke det så nøye…

Jeg leser ferdig ei bok fra Det Beste som ligger i hytta, og rydder litt. Det blir nok en pastarett til middag, etter å ha tømt bøssa på hytta. Mye rot i kassa, men jeg sorterer iallfall fullmaktene. Det vil si - så godt det lar seg gjøre. Merkelig nok er det ikke så lett å fylle ut protokollen i stigende nummerrekkefølge… Tallrekken er brutt to ganger!

Utover kvelden blir det litt radiolytting, og planlegging av morgendagen. Satser på å starte tidlig - må vaske ned hytta skikkelig. Men, tar ting litt som de kommer. Til Kristiansand kommer jeg da tidsnok…

På ski: 8 km (117 km)
Overnattingsgjester: 1

16.4.2001
Jeg vil savne det fantastiske blålyset om kveldene....Våkner til relativt flott vær, og etter frokost er det skikkelig storrengjøring. Sekk skal pakkes, og jeg noterer ned ting som ikke er helt som de skal. Blant annet er det snart tomt for Sjokade - dette er jo nærmest katastrofalt! ;-)

Sekken veier nok litt mindre enn på vei opp, men stigningen opp fra Sloaros merkes godt. Dessuten blir det dårligere sikt på vei oppover. Tåka er ganske tjukk over 1200 meter. Møter bare to racere de første 5-6 kilometrene. Fra toppunktet og ned til Hovden er det mer folksomt.

Vel nede i Hovden blir det to pølser på Shell. Utrolig deilig med kjøtt - tørka blir liksom ikke det samme. Halvliteren med Cola smakte også ganske greit…

Venter en time på bussen, og så er det bare å sette seg godt til rette. 8 dager uten dusj setter sine spor. Derfor hadde jeg god plass rundt meg i bussen… I det hele tatt - en påske som frister til gjentagelse!

Hvis du trenger mer input for å forstå dette - ta en titt i billedgalleriet!

På ski: 15 km (132 km)

Takk til:
- KOT - som turde å overlate ansvaret for Sloaros til undertegnede
- Alle de hyggelige overnattingsgjestene - nesten 100 stykker
- Røde Kors - som alltid er det som en trygg og hjelpende hånd
- De som kvister rutene i påsken

Dagboken ble publisert på adrenaline.no 27.5.2001

Holmevasshytta
32V 0394523
UTM 6620149

De som synes sånt med koordinater er gøy, vil finne ut at en GOTO fra Sloaros til Holmevass gir nøyaktig 10 kilometer i luftlinje +/- 10 meter... Gaske fiffig - eller hva? ;-)

Billedgalleri
Påsken var også en god tid for å ta bilder, og adrenalines utsendte tok nesten 100 stykker som vi presenterer i billedgalleriet.

Turmål rundt Sloaros
Vår alles kjære Nils Rune Birkeland sendte følgende tips til adrenaline.no før jobben som hyttevakt.

1. Syni, 1322 moh. Navnet sier vel det meste.

2. Gjuvsheddernuten, 1161 moh. Kul snørenne!

3. Travers på toppene rundt "Svartepodd". Fra Storheddernuten 1402 til Skyvassnuten 1421.

4. Fitjanuten 1504 ved Holmevasshytta. Meget bra utsikt og utforkjøring.

5. Sloarosnuten 1188. Mest en kuriositet for navnets skyld. Ofte snaublåst.

6. Retur fra Sloaros - gå gjennom Skyvasskardet. Nydelig utsikt, og generelt sett en mye mer spennende tur enn den klassiske gjennom Krossloskardet.