Havkajakk
T/R Kristiansand - Ny-Hellesund

Målet disse dagene var Songvår fyr, men slik skulle det ikke gå. Ofte er det sånn på tur, det blir ikke bestandig slik som planlagt. Det betyr ikke at det blir en mislykket tur, bare at den blir litt annerledes. Min erfaring er at da dukker det opp alltid noe annet, og så får en utbytte av turen likevel. Her følger beretningen om noe annet enn Songvår fyr.

Av Lars

Jeg kom meg ikke avgårde før ganske sent på ettermiddagen, og klokka hadde passert 16 da jeg padlet fra klubbhuset i Nodeviga. Forbi fiskebrygga i Kristiansand hadde jeg sol og stille vær. Derfra tok jeg raskeste veien vestover, og planen var å overnatte et sted på veien mot Songvår fyr.

RomsvigaDa jeg kom ut i mer åpent lende, fikk jeg vind fra NV. Det er ganske sjeldent her syd, og jeg fikk da delvis motvind. Vel ute av Vestergapet gikk jeg litt inn mot land, og fikk med meg både Romsviga og Helleviga. Dette er flotte områder der Vest-Agder fylkeskommune har hatt en viktig rolle. Nå er det blitt en flott friluftspark i Søgneskjærgården. Det er særdeles viktig at vi får sikret områder på fastlandet også, og ikke bare på øyene.

Herfra gikk veien strakt ut til Hellersøyane, og jeg tenkte den ytre kunne egne seg godt for overnatting. Det viste seg at den var delvis utsatt for vinden, så jeg padlet videre. Rundet Helgøya i syd (den med de to vardene), og lurte på om jeg skulle sette opp teltet inne i Olavssundet på kapelløya - eller gå på utsiden. På denne vinden fant jeg ut at utsiden måtte være greit, og padlet videre til Lydersbukta. Da gikk sola ned for kvelden, så de var akkurat passe.

Solnedgang på utsiden av HelgøyaVannet var ganske lavt, men jeg kom meg greit på land. Her er det stein og grov grus å lande på. Teltet kom fort på plass, og jeg tok en kjapp rekognosering på øya. Jeg fant fort ut at jeg var helt alene på friområdet på Kapelløya. Rart å tenke på, fordi dette er det mest populære stedet i Søgneskjærgården om sommeren. Her er det bestandig "stinn brakke". Grillosen ligger over hele området, og jeg ser for meg at det er liv til langt ut i de sene nattetimer. I høysesongen kan du derfor søke tilflukt på Skarvøya, Hundsøya eller indre og ytre Hellersøyane som ligger i nærheten...

Helt alene satt jeg med stormkjøkkenet og tok farvel med dagen. Flott lys før mørket tok over. Da var middagen ferdig, og etterpå bar det rett i seng.

Om morgenen våknet jeg av morgensolen på teltet - slik jeg hadde planlagt. Det er deilig å bli kvitt fuktigheten på teltet tidlig, slik at en kan komme videre. Men, før frokost tok jeg en skikkelig fotosafari, og her er et panorama av leirplassen om morgenen:

Morgen på Kapelløya

Vinden hadde dreid i løpet av natta, og nå kom den fra SV. Altså hadde jeg den rett inn. Fra morgenen av var den ikke så sterk, men den økte på fort. Etterhvert så jeg at det gikk hvitt på utsiden av Skarvøya. Nedbør var meldt utover dagen, så jeg fikk pakket leiren og inntatt frokost i samme operasjon. Da begynte jeg å tvile på Songvår fyr denne dagen.

Kanalen på østsiden av SkarvøyaJeg padlet likevel ut til Skarvøya for å se på kanalen. På østsiden av øya er det nemlig en smal renne, og på kartet ser det ut som den kanskje er mulig å padle igjennom Det var den, men bare med 10-20 cm klaring. Vannet var krystallklart, og her må det snorkles!

Vel ute i syd slo bølgene over dekk. Det er egentlig ikke så nøye, men på denne tiden av året er det kaldt i vannet. Trafikken er heller ikke så stor, så jeg vurderte risikoen som for høy. Ofte blåser det også opp ytterligere før regnet ankommer.

Den siste antagelsen skulle vise seg å stemme godt. Etter å ha padlet gjennom Olavssundet og sør for indre Hellersøya, padlet jeg rett mot Torsteinsneset. Flott medvind hadde jeg, og flatt vann. Etterhvert som jeg nærmet medg Tjamsøya bygget bølgene seg opp mer og mer. De ble aldri krevende, men var nok godt over halvmeteren og brytende. I alle fall var det godt å komme i le av Tjamsøya.

Regn og haggelDeretter ble det rolig bort til Torsteinsneset, og inn Vestergapet. Ved Fredriksholm ble det veldig mørkt. Skyene var på alle kanter, og ganske rikitg. Plutselig kom det noen voldsomme vindkast, og så bøttet det ned. Haggel og regn om hverandre. Da var det godt med neoprenvotter på dekk, og hette på tørrdrakta...

Sånn bøtting har den fordelen at det er fort overstått. Da jeg padlet inn under brua til Bredalsholmen var det bare sol, og rent idyllisk. Rundet Bragøya i nord, og gikk rett mot Fiskebrygga i Kristiansand.

Det ble ikke Songvår, men det var en opplevelse å padle kanalen på Skarvøya. Det er KUN mulig i kajakk, og hit må jeg tilbake. Bildene fra Kapelløya var også slik at de kan brukes i andre sammenhenger enn her. Været på tilbakeveien var også en opplevelse - et svært variert vårvær... Søgneskjærgården er helt fantastisk, så vi kommer garantert tilbake igjen ganske så snart...

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 20.4.2007.

Galleri
Her finner du 37 bilder fra turen.