Kajakk:
ABC til mørkepadling
For flere og flere blir padling nå en helårsaktivitet,
og ikke bare en sommeraktivitet. Det er bra! Den flotteste padlingen har
man i desember, da det er solnedgang hele dagen... På slike dager
er det fort gjort at sola går ned før man er på land
igjen, og da blir det også mørkepadling. Slik padling er
også flott, men krever forberedelse. Vi viser deg veien.
Av Lars
Med mørkepadling blir padlingen ikke bare uavhengig av årstiden,
men også av tiden på døgnet. Dermed er det i alle fall
ingen som kan klage på kort sesong! At man er ute til det er mørkt
er et alternativ, men flere og flere starter i mørket også.
For eksempel er fullmånesafari i kajakk vel verdt å prøve!
Her er et bilde fra Kragerøskjærgården i begynnelsen
av september 2006 - da det var fullmåne:

På natten er det ofte stille, både i forhold til vind og
andre som er på sjøen. Dermed kan du oppleve din vante padlerute
på helt nye måter. Men, det er en del forholdsregler en må
ta, og vi skal se nærmere på disse.
Synlighet
Om natten er det jo mørkt, og da blir synlighet viktig. Kajakker
plikter å føre lys, på samme måte som andre småbåter.
Dette kravet gjelder fra solnedgang til soloppgang. Minstekravet er en
lommelykt, men for padlere er dette lite egnet. I sjøveisreglene
står det (Sjøveisregel 25, d, (ii)):
"Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som
er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke
gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt
eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid
at sammenstøt forebygges."
Du KAN altså vise lanternene som er foreskrevet i regel 25 (sidelanterner
og akterlanterne), men det er ikke vanlig i kajakk. Spørsmålet
er hva slags tent hvitt lys en skal bruke. Det finnes masse forskjellig
på markedet, og adrenaline.no har kjøpt
lykter for tusenvis av kroner de siste årene.
Det er mange ting en bør tenke på
ved lanterneføringen:
- Driftssikkerhet. Vi har prøvd MANGE lykter,
og opplever at svært mange av den mar laber kvalitet. Å
være lykt ombord i en kajakk er et arbeid med høy luftfuktighet,
til tider helt vått og ganske kaldt om vinteren. Derfor anbefaler
vi alltid minst TO lyskilder. Husk at batterier også har lavere
levetid i den kalde årstiden. Ha ALLTID med ekstra batterier.
Lykten må selvsagt være vanntett.
- Blink/fast lys. Ved blinkende lys øker synligheten
dramatisk, og batterilevetiden forlenges flere ganger. Men, slikt strobelys
blir av en del oppfattet som NØD, og det er vi jo lite interessert
i. adrenaline.no har nå gjort en formell henvendelse til Sjøfartsdirektoratet
i forbindelse med dette, og vi håper på en avklaring.
Den har nå kommet, og Sjøfartsdirektoratet ved Knut Egil
Hansen skriver følgende i en e-post til adrenaline.no:
"Vi har 'endevendt' regelverket, men finner ingen hjemling
i sjøvettreglene som forbyr blinkende lys på sjøen.
Sjøfartsdirektoratet konkluderer derfor med at slik lysføring
ikke er i konflikt med internasjonale "distress signals" (nødsignal).
At politibåten "ikke liker" blinkende lys på sjøen
får så være, men de har altså ikke hjemmelsgrunnlag
i gjeldende regelverk til å forby slik lysføring."
Henvisning til "politibåten" er i forbindelse med en
tidligere henvendelse til Sjøfartsdirektoratet, etter at jeg
hadde snakket med bemanningen på politibåten i Kristiansand.
Det er mange meninger om dette, men vi som padlere bør legge
merke til dette. Blinkende lys er SVÆRT synlig, og batterlivetiden
mangedobles. Disse to grunnene for blinkende lys er tungtveiende for
meg, og jeg kommer nå til å bruke blinkende lys i fortsettelsen.
Synlighet.
Lysstyrken på lysene er svært forskjellige, men i følge
Sjøveisregel nr. 22 skal det lyse to sjømil (3,6 km).
Da er det også viktig å tenke på plasseringen av lyset.
I en kajakk sitter man lavt, og det er da viktig å få lyset
høyt opp. NaviLight
sin løsning med å feste det på hodet er her ett alternativ.
Så sterke lys som dette er til sjenanse for andre, og det må
en også tenke på. Det er viktig å prøve og
beholde mørkesynet mest mulig. En lanterne gjør deg synlig,
men du ser nødvendigvis ikke så langt likevel. Derfor kan
en hodelykt komme godt med. Her finnes det mange forskjellige typer,
og vi har gode erfaringer med PrincetonTec APEX (en ganske dyr modell)
og PrincetonTec EOS (billigere). Pass på at du fester lyktene
til vest/lue/caps, i tilfelle du skulle gå rundt. Jeg tror disse
lyktene er IPX7 (altså ganske vanntette - 1m i 30 min). Det beste
er selvsagt hvis du finner en IPX8, men de har vi ikke funnet enda.
Synligheten øker drastisk ved at lyset er blinkende (se over).
Farge.
Sjøveisreglene krever bare hvitt lys, men i en gruppe kan det
være en fordel med flere forskjellige farger på smålys
festet bak på vesten. Dette gjør det enklere å kjenne
igjen de forskjellige deltagerne (se også "Kommunikasjon"
under).
Andre punkter en må tenke igjennom spesielt:
Nedkjøling
Den største risikoen for padlere er som regel nedkjøling.
Mørke betyr ofte at man padler utenom sommersesongen (selv om det
er mørkt da også). Det betyr kaldere vann, og at man ved
en eventuell velt vil bli utsatt for raskere nedkjøling. Tommelfingerregelen
er at man skal kle seg etter vanntemperaturen.
I mørket er det også slik at en lettere kan padle seg vill.
Feilbedømming av avstand er vanlig. Ting kan se både nærmere
ut, eller lenger unna enn de egentlig er. Spesielt vanskelig kan det være
å finn trange kanaler inn mot land. Helt mørkt blir det aldri,
men dette gjør at du må operere med større sikkerhetsmarginer.
Navigering
For å sikre navigering i mørket, er det best å starte
og padle i mørket på steder der du er kjent. For å
lese problemet ovenfor med trange kanaler inn mot land, kan man bruke
hodelykt som over.
Kart,
kompass og klokke er også svært gode hjelpemidler. Etterhvert
vil du kjenne igjen fyr, og vite om det er noe en bør passe på
når man padler mot lyset. Med kompasset kan du ta ut en kurs, og
så padle i et bestemt tidsintervall. Da kan du ganske nøyaktig
finne ut hvor langt du har padlet, og blir ikke lurt av avstandsbedømmelse
i mørket.
Et juksetriks er selvsagt GPS. Den lar seg ikke lure av mørket,
og gir bestandig nøyaktig anvisning på hvor du er. Men, husk
- denne bruker batterier. Derfor må du ALDRI kutte ut kart/kompass/klokke
fordi du har GPS - det gir en svært falsk trygghet!
Kommunikasjon
Å holde gruppen samlet er vesentlig i mørket. Bli enige om
hvem som skal være først og sist i gruppa. Den som er først
kan med fordel bruke hodelykt fremover, og den siste kan gjerne ha et
sterkt blinkende lys. Hvis gruppen er stor kan man med fordel ha en til
venstre og høyre også. Fordel numre før dere går
på vannet, slik at det blir enkelt å få oversikt. Ved
samling roper førsteman: "EN", og så fortsetter
man med to, tre osv. Hvis det mangler et nr, mangler det en person! Smålys
på vester/kajakker kan gjøre det enklere å kjenne igjen
personer.
Kommunikasjon med omverdenen kan være nødvendig, og mobil/VHF
anbefales. Undertegnede har ikke tilgang på VHF enda, men ser helt
klart nytteverdien av å kunne lytte til sambandet i havner for eksempel.
Da kan en også få avklart misforståelser tidlig (hvis
noen for eksempel oppfatter blinkende lys som nød).
Foto og fyr
Å
oppleve lysets endring gjennom døgnet er bare fantastisk, og hvis
du er glad i å fotografere har du mange motiver å se frem
til. I kajakk er det vanskelig å holde lange lukketider. Du kanskje
klarer det, men bevegelsen i vannet gjør alt under 1/60sek til
en prøvelse. Ta derfor mange eksponeringer, og tar du bilde av
horisonten kan du gjerne bruke blitz. Denne når ikke frem uansett,
og du får med deg de fine fargene. Pass på så du ikke
har tuppen på kajakken nederst i bildet!
På land er det jo selvsagt muligheter for stativ og greier. Hvis
du tar turen innom et fyr, så har du motiver både for soloppgang
og -nedgang. Vi har overnattet på fyr noen netter i 2006, og det
har uten unntak vært utrolig flotte begivenheter. Bilder ligger
i artikkelen "Stemninger
fra fyr i sør". Bildet i dette avsnittet er fra
Store Torungen fyr - rett syd av Arendal.
Mange av fyrene drives nå av frivillige organisasjoner - slik som
Foreningen Kysten og Den Norske Turistforening. Derfor er det gode muligheter
for billige overnattinger i disse kulturhistoriske perlene! Uansett hvor
du bor i dette langstrakte landet skulle det være gode muligheter
for en natt på et fyr!
God tur!
Hvis du tar inn over deg tipsene i denne artikkelen, skulle du ha gode
muligheter til å få en positiv mørkepadlingsopplevelse.
Men, slik padling stiller andre krav en stille padledager om sommeren.
Begynn derfor i det små. Padle i kjente omgivelser og nær
land. Ta med deg venner, slik at dere er flere. Begynn gjerne i den varme
årstiden, og forleng sesongen og dagene etterhvert. I alt friluftsliv
er det viktig å kjenne sine egne grenser, og det gjelder også
for mørkepadlingen. Kjennskap er ikke noe du kan lese deg til,
men en erfaringsbase du bygger opp over tid.

Mørkepadling er i alle fall en fantastisk aktivitet, så
det er vel verdt tiden du legger i det! Vi ønsker deg en riktig
god tur i mørket!

Denne artikkelen ble publisert på adrenaline.no
21.februar 2007.
|
Sjøveisreglene
(hos Lovdata)
Sjøfartsdirektoratet
Innspill til artikkelen
tas i mot med takk - det finnes mange ute i vårt langstrakte padleland
med mye mer erfaring enn undertegnede!
|