Vest for Lindesnes

Etter å ha padlet kysten fra Langesund til Mandal flere ganger, var det nå tid for å gå vestover. Utgangspunktet var Korshavn, og turfølget var Claus. Vi fikk tre flotte padledager i oktober, med all slags vær. Dessuten fant vi mange fine overnattingsplasser underveis. Vinteren er definitivt langt unna fortsatt!

Av Lars

En del har kanskje fått med seg at adrenaline.no det neste året har inngått et samarbeid med Vest-Agder fylkeskommune. Sammen skal vi gi ut en guide til padling langs Vest-Agders kystlinje. Den kommer sent i 2007. Frem til da skal adrenaline.no ta seg av feltarbeidet. En del strekk langs denne kysten er utsatte, og området rundt Lindesnes er ett av dem. Derfor var det svært hyggelig at Claus fra København kunne ”være med meg på jobb” disse dagene.

Claus i regnetVi dro fra Kristiansand tidlig mandag morgen, og satte ut i Korshavn. Dette idylliske lille stedet ligger rett vest for Lindesnes. Akkurat da vi hadde fått båtene på vannet kom regnet. Meteorologisk institutt hadde meldt lett regn denne dagen, men det skulle klarne utover ettermiddagen. Dette merket vi ikke så mye til…

Men, vi har vært på tur sammen før. I fjorårets høstferie padlet vi rundt i Blindleia. Da var det også fantastisk vått første dagen. Vi hadde tørrdrakter på oss, så det ble ikke vått annet enn i ansiktet og på hendene. Det kunne vi leve godt med. Spesielt når det fremdeles er 15-16 grader i havet. Høsten 2006 har vært usedvanlig varm.

Fra Korshavn padlet vi rett sydover, og fulgte landlinjen. Den store bukta på Revøy er bebygd, men i den lille i sydøst var det en flott liten sandstrand (se bilde under). Denne er nok utsatt for sydlig vind, men det var gamle steingjerder litt inne på land. Derfor kan man nok finne ly for de fleste vindretninger her. Herfra er det ikke veldig langt til neste overnattingssted på andre siden av Lindesnes. Vi snakker under halvannen mil, og på fine dager utgjør dette et par timer i kajakken. Snart åpner jo også kanalen ved Spangereid, og da slipper man å padle rundt Lindesnes hvis det er ruskete vær.

RevøyRuskete var det så absolutt denne mandagen. I helgen hadde værmeldingen meldt 15 m/s og bølgehøyde på opp mot 5 meter. Det var fortsatt dønninger, men vinden var ikke mer enn 6-7 m/s fra syd. Vi gikk sydover langs Østre Seli, og rundet denne helt i syd. Der var det rimelig heftig, og noen av bølgene var nok over 2 meter høye. Siden i fjor har Claus blitt en teknisk racer i kajakk, og kan mange flere tekniske finesser enn undertegnede. Derfor anså jeg dette for helt trygt, selv om nok noen synes to personer i kajakk i oktober i dette været er litt sært… På vestsiden av Østre Seli fant vi to overnattingsplasser. Den ytterste ligger litt opp på øya, men for en utsikt! Vi så over til Markøy som er fuglereservat (til 15. juli), men anså ikke det som noe sted for overnatting. I ettertid har jeg fått tips om at det er det! Men, da skal det være fint vær…

Åpent hus som Kystlaget har på Kjepsøy. Fint å vite om hvis syndefloden rammer - teltplasser utenfor er det også.Vi padlet vestover mellom Vestre Seli og Markøy, og videre nordover til Kjøpsøy. Her hadde vi fått tips om et hus der en kunne overnatte. Det viste seg å stemme. Huset tilhører Sæløer og Lista Kystlag (www.kystlaget.org), og her er det mulig å ligge på gulvet! Utenfor er det også teltplasser.

Deretter fortsatte vi videre nordover, og gikk på nordsiden av Håøy. I den andre bukta på fastlandet etter Håøy er det merket en badestrand på sjøkartet. Vi gikk inn for å se, men denne er så absolutt ikke noe å skrive hjem om… Tiden gikk, og det var så absolutt på tide med en overnattingsplass. Derfor fortsatte vi videre mot Rosfjorden. Her inne ligger Børøy, og der hadde vi fått flere tips om at det var fint. Det skulle vise seg å stemme. Her er det garantert mye båter om sommeren. Masse brygger, benker og griller. Men, var det teltplass? Vi fant en, men var ikke så veldig fornøyde med den. Derfor padlet vi helt under fjellveggen i øst – her er det en bukt inn. Denne er langgrunn, og det er derfor ikke noe brygge her. Men, den er jo perfekt for padlere. Landingen skjer på stein/gress, men det er fin sandbunn utenfor. På land er det flere platåer med plass til telt. Dette er helt klart det beste stedet vi fant denne dagen, og da var det jo flaks at det var dette stedet vi skulle bruke for natten!

Det kan nok komme inn vind fra øst her, men Vedefjellet i øst tar nok av for ganske mye. Det er godt over 100m høyt.

Ganske våt kveld - legg merke til regnet som reflekterer blitzen...Teltene kom opp i en fei, og heldigvis var det opphold akkurat da. Men, det varte ikke lenge. Vi har ikke akkurat noe basecamp-telt med oss, så vi ville gjerne få satt opp en slags gapahuk som vi kunne spise under. Til det brukte vi mitt telt, og en billig presenning på 2x3 meter. Med en padleåre som teltstang foran teltet, så ble telt + presenning til et fantastisk flott middagssted! Denne patenten brukte vi neste natt også, og den kommer til å bli med videre. Garantert!

Vi fyrte opp vann, og Claus hadde med Real Turmat i bøtter og spann fra Danmark. Jeg er hekta på Pasta Bolognese, mens han tror jeg hadde noe Oksegryte denne kvelden. Till dessert ble det chilinøtter og masse kakao/solbærtoddy. Sånne kvelder kan vi lige! Men, den ble ikke så lang. Klokka 20 var det knall mørkt, og en time senere var det ganske stille i teltene… Det var utrolig varmt, og jeg lå oppå soveposen til langt over midnatt. Så var jeg et nødvendig ærend utenfor litt over midnatt. Da sto jeg under en fantastisk stjernehimmel, og månen var fortsatt ganske stor (fullmåne lørdag). Dermed var leirplassen vår badet i et drømmeaktig lys. Opplevelsen var så flott at jeg nesten måtte vekke Claus, men jeg tok meg i det.

Vel tilbake i teltet ble det fort kaldt når skyene var borte. Derfor ble det bruk for soveposen! Vi våknet til skyfri himmel og null vind på tirsdagen. Sånne morgener kan vi ha mer av! Det gikk med over 100 bilder i to forskjellige kameraer, og dette panoramaet er fra denne morgenen:

Børøy - teltplassen kan skimtes inne i vika til venstre - se galleri!

På sånne dager er det fantastisk å sitte foran teltet å bake ferskt brød. Det tok vi oss tid til denne dagen. Etter frokost forlot vi Børøy på speilblankt vann under knallblå himmel. Da vi krysset over Rosfjorden var det fremdeles litt dønninger etter dagen før. Vi gikk rett vest for å se litt på kystlinjen der. Vi fant ingenting av interesse før noen små øyer nord av Adreholmen. Her var det plass til et lite telt. En svært idyllisk plass!

Vikelen er en skikkelig perle. Claus venter i kajakken, mens jeg jobber...Vi fortsatte så vestover, før vi gikk rett nordover på østsiden av Ullerøya. Her fant vi ingenting, men Vikelen i sørvest var en skikkelig perle! Her er det sandstrand og gress til flere telt! I sesongen er det sikkert hektisk her, men da er det mulig å slå opp ett telt litt lenger øst.

Så gikk ferden rundt Steinsholmen og Leirsholmen, uten at det ga noen nye waypoints på overnattingsplasser. Videre nordover kom vi til Skarveøya. Dette er en idyll med båt, men ikke så lett tilgjengelig med kajakk. Hvis en går inn i den store bukta mot vest, og så padler rett sydover – da er det noen plasser litt inne på land. Disse kan også nås fra sør.

Sulten begynte nå å gjøre seg gjeldende, men vi bestemte oss for å gå videre til Langøy. Det skulle vise seg å være en lur beslutning. På Langøy er det en bukt i nordøst med to brygger. Ingen av disse har teltplasser i nærheten, men i nordøst er det furuskog med teltplasser et godt stykke. Særlig er det en fin plass bak en stor stein. Landing skjer på svaberg.

På vei mot Langøy i stille vann...På Langøy traff vi Knut og hans tre sønner (?) i båt. Han bød på kaffe, og etter hvert utviklet det seg til kakao, kringle og kjeks. Det var veldig hyggelig! Tusen takk! Da vi dro hoppet alle sammen i havet, så badesesongen er definitivt ikke over. Akkurat da kjentes det litt overkill å sitte i full tørrdrakt…

Vi prøvde å finne en plass i nord på Langøy også, men det lyktes ikke. Den videre ferden gikk syd av store Håøy, og mellom Prestøy og Urdøy. Videre syd av Nedre Eivåg og gjennom Loshamn. Dette var en flott uthavn! Veldig fotogen i kveldslyset.

Det blir fort mørkt på denne tiden av året, og vi var gira på å finne et sted for natten. Vi hadde fått flere tips om Lomsesanden og strendene bortover der. Vi tok første og beste – Lomsesanden. Her var det en campingplass, og ikke lov til å telte videre bortover stranda. Campingplassen var fullstendig død for sesongen, men gresset var fint og grønt. Vi tok derfor sjansen på å campe her, men hadde pengene klar i tilfelle det skulle dukke opp noen. Den eneste som dukket opp var en katt…

Flott solnedgang...Teltene kom opp i det sola gikk ned. Mens Claus foreviget solnedgangen, kom undertegnede plutselig løpende ut i vannet. Det var fantastisk deilig å kaste seg i havet etter en lang dag i tørrdrakt under en relativt varm sol. Badet var ikke av de lengste, men det er fortsatt levelig badevann. Likevel var det komisk å komme mot Claus der han sto i bobletøy, lue og slagstøvler.

- Jeg er litt kylling når det kommer til kalde bad, kunne han avsløre.

Lomsesanden - stille før vi går østover.Jeg fikk fort varmen igjen, og vi gjentok suksessen med Real Turmat. Det er enkelt og kjapt. Så ble vi sittende å se på stjernene, og jeg fikk en innføring i Lillebjørn. Stjernehimmelen var flott, og akkurat da var det vanskelig å se for seg bris fra øst med enkelte regnbyger. Det var nemlig varselet for morgendagen.

Morgenen kom, og den blå himmelen var der fortsatt. Under frokosten (fortsatt nystekte pannebrød) kunne vi se skyer ute i havet. Vinden merket vi ikke noe til, men så ligger Lomsesanden Camping veldig fint til for østlige vinder. Ute på havet kunne vi se at det blåste.

Vi kom oss på vannet litt tidligere enn dagen før, og fikk virkelig kjenne vinden da vi rundet mot Loshavn. Det blåste allerede 10-12 m/s, og det ble tunge tak. Loshavn - dagen før...Forbi Loshavn ville vi gå vest for Eikerøy. Det lille strekket rundt odden av Loshavn gikk fullstendig hvitt, og både kamera og briller måtte pusses da vi kom i le. Nord av Tjuvholmen, Presøy og store Håøy fikk vi vinden litt fra siden, men så ble stort sett hele ferden på nordsiden av Langøy en lang kamp i motvind. Vinden var mellom 8-10 m/s, og da går det ikke fort i kajakk.

Da vi nesten var klare til å gå sydover, så fant vi en fin plass på fastlandet. Her er det landing og telting på svaberg i vannkanten. Blåser det, så finnes det gammelt kulturlandskap inne i skogen til teltet.

Etter dette motvindsstrekket var det deilig å komme i le av Langøy. Dessverre varte det ikke så lenge. Vi hadde tenkt å gå rett øst mot Kjeholmane, men det ble det ikke noe av. I stedet skrådde vi sørøst mot Skarveøya. Da vi kom nord av denne fikk vinden fart helt fra den lange bukta mellom Kjeholmane og Håøya. Skal si det var motvind. Claus eksperimenterte med å legge seg ned over dekk. Jeg prøvde å rutsje kajakken i nedoverbakke hver gang det var mulig. Noen ganger føltes det som om vi sto helt stille, og noen kast var sikkert 15 m/s! Da vi kom nordøst av Skarveøya løyet det litt, og vi startet letingen etter en leirplass Knut tipset oss om. Denne fant vi i en bukt helt i øst på Skarveøya. Her er det fin sandstand, og en liten gresslette i umiddelbar nærhet. Et idyllisk sted!

Sutnøy er et paradis for alle...Vi padlet så østsydøst, og tok lunsj rett ved den smale innpadlingen til et vann/bukt. Her var det vilt og vakkert! Etter en liten blund i strandkanten var vi klare for fortsettelsen – den siste harde motvindsetappen: Over Rosfjorden.

Vinden møtte oss med en gang vi snudde mot øst, og det ga seg ikke før vi nesten var på høyde med Hausvikodden. Det var to rimelig tomme menn som fikk i seg litt væske på den siden av fjorden. Så gikk vi sydover langs land, og da var det rolig og fint. Målet nå var Sutnøy, der vi også hadde fått tips om at det var et fint sted. Det stemte veldig godt. Her er det brygger, toalett, masse benker, vindskjerm, grill, bålplasser og det hele. Litt plen til telt er det også, men her er det antagelig stor trafikk om sommeren. Nå derimot: Ikke en sjel.

Flott lys da jeg padler på utsiden av Sutnøy - kanalen inn til høyre.På kartet så kanalen mellom Sutnøy og Langholmen spennende ut. Jeg padlet derfor rundt Sutnøy for å sjekke, men fant ingen flere steder for telt. Derimot fant jeg en gutt som satt alene helt nord på Langholmen. Jeg padlet bort til ham for å høre om alt var okay, og han så nok ironien i situasjonen, for han sa kjapt: ”Ja, han pappa er rett på andre sida!”

Siste strekket mot parkeringsplassen på Korshavn hadde vi ansett som en rolig etappe, men det var det ikke. Dermed ble det nok et parti med kraftig motvind. Vel inne i havna måtte jeg bare slippe latteren løs. Denne dagen hadde vi padlet 25 km, og det aller meste i motvind. Det er lenge siden jeg har vært så sliten, og Claus mente han også ville kjenne dette dagen derpå.

Likevel var vi særdeles fornøyde! Claus med flotte naturopplevelser; her er selv den minste holme nesten høyere enn Himmelbjerge. Undertegnede med at det faktisk er en del teltplasser her også, selv om skjærgården mellom Lindesnes og Lista er av det ville slaget. Fremdeles står fjordene igjen, men det kommer. Markøy skal også få et besøk. Følg med!

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 16.10.2006.

Galleri Lars
Her finner du 78 bilder og 5 panoramaer fra disse tre dagene.

Galleri Claus
Claus tok også bilder, og her finner du de 39 beste bildene i hans kamera. Tusen takk Claus!

Kart
Hele dette området dekkes av sjøkartet som heter E-728.

Overnattings-plasser

32 V 375538 6439564

Lomsesand (camping):
32 V 370164 6438242

Tilsammen 15 steder, hvorav ett ikke er gratis (i alle fall i sesongen).

Alle disse og flere til kommer i guiden som adrenaline.no og VAF lager til jul 2007. Der vil det være mer detaljerte beskrivelser av hvert enkelt leirsted.

Høstferie
Også i fjor var Claus på besøk i høstferien. Da padlet vi i Blindleia - rett øst av Kristiansand.