Havpadling:
Nydelig padlehelg i oktober

Mange forbinder padling med sommer, og dette er veldig leit. Padling er en helårsaktivitet, og alle årstider har sine fordeler og ulemper. Om sommeren er det ofte mye trafikk og bråk på sjøen. Nå kan du nye stillheten og dyrelivet på en helt annen måte. Selvsagt stiller fx temperaturen andre krav - men de kan du lære deg å håndtere!

Av Lars

Vår lenge etterlengtede padlehelg skulle foregå på hytta - som ligger nord av Kragerø.

MoNo padler i høststemning på ettermiddagenFredagen startet med en lett padletur i nærområdet. Da vi ikke hadde handlet mat for helgen enda, så gikk vi ut med litt fiskesaker. Like utenfor Bjørnøya fikk Ingunn to flotte makreller. Vi padlet på skrå mot Rødskjær, og i løpet av en times tid hadde vi fått 5 fine makreller - middagen var sikret både til oss og besøket. Til kvelden skulle vi nemlig få besøk både av en tante, og av MoNo. MoNo er kjent for mange av adrenaline.no sine trofaste lesere. Han lærte meg padling i 1999, og skrev flere reisebrev her, bl.a. "En passelig lang padletur" (fra Kristiansand til Gøteborg).

Før vi satte oss til bordet rakk MoNo og jeg en liten tur i svært spesielle stemning. Lett tåke, og veldig grått lys. Det var ikke vinddrag i lufta i det hele tatt, og vi skled lydløst mellom vinterstengte hytter. En gråhegre lettet fra svabergene fra tid til annen, ellers var det helt, helt stille.

Skutevikkilen
Flott landing i Skutevikkilen på GumøyPå lørdagen hadde vi bestemt oss for langtur. Vinden kom fra øst, som er ganske sjeldent i dette området. Da vi passerte Bjørnøya på vei til Flesa ble det vind i mot, og ganske grapsete sjø. Vi gikk likevel til Flesa, og lå på innsiden av øyene sørover ned til Skutevikkilen. Stort sett i le for bølger og vind.

Skutevikkilen fremsto nesten helt likt som da jeg var her for to måneder siden (se: "Årets langtur i kajakk"), bortsett fra at det var helt tomt for båter. Dessuten hadde et offentlig organ tagget på fjellet. For Ingunn og MoNo var det første gang til dette paradiset. Været var grått, så det ble ikke til noe mer enn en matstopp. Skatten og utsikten får vi ta igjen en annen gang.

Lars lager bolledeig til kanel i svingen - denne gangen i Tørrdrakt!På vei hjem gikk vi langs land, og vinden hadde løyet nesten helt. Etter nesten 5 timers padling var vi tilbake i hytta. Der hadde jeg lovt folket "kanel i svingen", og jeg satte øyeblikkelig i gang med å lage bolledeig. Da de andre var litt ambivalente i forhold til om vi skulle gå rett over på rulletrening, beholdt jeg tørrdrakten på! ;-) De brukte ikke så lang tid foran den varme peisen på å finne ut at dagens økt var nok... Vi hadde jo tross alt en dag i morgen også!

Dermed ble det "Biff alla Lars", med derpå følgende "kanel i svingen" og andre herligheter for å fylle opp slitne kropper.

Sol og sommer
Søndagen startet med regn, men vi lot oss ikke hindre. Begge gutta startet dagen med morgenbad! Det var fremdeles 13-14 grader i vannet, så det var ikke så barskt som vi gjerne ville det skulle være...

Etter frokost var regnet overstått, og solen glimtet til gjennom skydekket. Vi hadde bestemt oss for en kort tur, og så ta en del bading tilbake på brygga. Derfor gikk vi utover mot Østre Rauen. På utsiden av Eggeløs ble det ganske bølgete, og vi turte ikke gå inn i lagunen på Østra Rauen. Istedet satte vi kursen innover igjen, mot Oksen. Her var det ganske mye bevegelse i vannet, men vi tok sjansen på å gå igjennom øya - her er det nemlig en trang flott kanal. Alle var rimelig greit kledd, drillet i kameratredning, og det var kort vei til hytta. En etter en ble vi spyttet gjennom den smale passasjen på Oksen. På ei hytte i nærheten var de kjapt fremme med kikkerten, og vi vinket litt for at de ikke skulle tro det var seler med gulsott (vi har mye gult på oss om høsten - det synes godt).

Ingunn klar for rulletrening.På veien hjemover fikk vi også litt opp- og nedoverbakke utenfor Toner. Ingunn kan til tider synes at havpadling er flatt og kjedelig, men er nå tilbøyelig til å skifte mening...

Tilbake på hytta igjen ble det skifting til enda varmere klær (les tørrdrakt), før vi satte i gang med rulle. Vi begynte med en stor åreflottør i isopor, og gikk for høye støttetak. Denne ble så skiftet ut med liggeunderlag tapet sammen til åreflottør (litt mindre oppdrift). Til slutt kjørte vi bare med åra, og både MoNo og Ingunn tok sin første rulle med høyt støttetak. Jeg lå ved siden av når de gjennomførte øvelsen, og klarte nesten å redde alle gangene de ikke kom opp igjen. MoNo fikk dessverre en "wet exit", men vi er venner fremdeles. Jeg kom for langt unna hans båt, men burde slengt åra over bunnen hans, slik at han kunne dratt seg opp på den. Dessverre for han så jeg ikke den muligheten i farten...

Til slutt gikk jeg over i elvekajakken, og gled ned fra berget ved siden av brygga. Det er veldig gøy - særlig nå når et av neoprentrekkene nå passer til elvekajakken. Vi har et gammelt slitent trekk til denne, men det sklir bare av. Da fylles hele kajakken med vann, og må igjennom ganske grundig tømming. Nå var derimot kajakken fylt med lufte hele tiden, og da er det ganske stilig å ha vann til halsen... :)

Moro med droppNaboen som pakket sammen for vinteren synes også det var god underholdning, selv om de nok synes det begynner å gå litt vilt for seg. Da vi ønsket "god vinter, og ses til neste vår", så mumlet de noe om at vi ikke måtte drukne i vinter...

Det gjelder jo ikke bare oss, men alle dere som leser dette! Ha respekt for padlingen - hele året. Nå er det spesielt nedkjøling som er farlig, og derfor må du kle deg etter forholdene! Mer om sikkerhet og bekledning i spalten til høyre.

God padletur - hele året!

Denne artikkelen ble publisert på adrenaline.no 10.10.2005

Galleri
Her finner du 45 bilder fra helgens padlebegivenheter.

Kart
Vi beveget oss aldri utenfor sjøkart C-717.

Sjekkliste

• Klær som passer til vanntemperaturen. Våtdrakt eller helst tørrdrakt.
  • Redningsvest - hele året!
  • Spraydekk (som du har øvd på å få av!)
  • Vanntette skott.
  • Åreflottør (lag gjerne en selv!)
  • Pumpe/øsekar
  • Taueline
  • Varme klær pakket vanntett
  • Mat og vann (gjerne termos!)
  • Fyrstikker/lighter
  • Ekstra åre
  • Kompass og kart
  • Klokke
  • Førstehjelpsutstyr
  • Reperasjonsutstyr
  • Fløyte/signalutstyr
  • Annet (noen steder er det fint med tidevannstabeller osv)

(Listen er hentet fra boka "Deep Trouble", som er utgitt av magasinet SeaKayaker. Vi kommer tilbake med anmeldelse av boka senere. Den tar for seg ulykker i havpadling.)

Høststemning

Tørrdrakt
Slike drakter finnes veldig mange forskjellige prisklasser. De billigste puster ikke, og det blir fort klamt inne i drakten. Vi snakker da om et par tusen kroner. Hvis du putter på et par lapper til så får du en god drakt som puster. Generelt får du det du betaler for, men ikke alltid. Min første tørrdrakt var fra Schockwave, og kostet mer enn dette i butikken. Den trekker vann hvis du sitter i vann, og er lite behagelig. Har hørt om flere andre også som har hatt problemer med dette merket. Sjekk med andre padlere hva de anbefaler, og vær kritisk til ekspeditøren i butikken!

Redning
Det er kulda som er farligst for havpadlerne hele året, men spesielt utenom sommeren. Da er det viktig at selvredning og kameratredning sitter. Det er fint å trene på dette om sommeren, og så glede seg til alle turene dette gir mulighet for til vinteren. Kajakk-klubbene i hele Norge kjører kurs der du kan lære dette.