Kano/kajakk
Kanalferd i kano og kajakk

Endelig skulle jeg få oppleve Telemarkskanalen! Den jeg hadde hørt så mye om. Telemarkspadleren hadde jeg nesten meldt meg på noen år også. Nå skulle jeg i stedet få nyte den i langdrag. Vi hadde satt av 3 overnattinger på vår vei fra Kviteseid til Ulefoss, og selv med kano blir det god tid da. Mye sol, stille vann, fine mennesker, sluseferder og gode overnattinger i det fri kan du lese mer om i denne dagboka.

Av Lars

Start i fra KviteseidRent logistikkmessig hadde gjengen fra Rogaland behov for en bil i Ulefoss. Derfor benyttet Maren og jeg meg av sjansen til å bli med denne opp til Kviteseid. På denne måten kunne alle komme seg hjem etterpå også… Turen til Kviteseid tar omtrent en time i bil fra Ulefoss. Sjøsettingen av 3 kajakker og 3 kanoer i Kviteseid gikk greit. Her er det ei steinbrygge (lav) og en bratt gress-skråning som kan benyttes. Faktisk regnet det da vil la ut herfra, men resten av turen var det knallbra. Veldig bra timing! ;-)

På vår vei sydover Sundkilen ble vi litt bedre kjent. Vesleøy ble rundet, og her er det veldig fint på nordvestsiden. På den andre siden ligger det ei hytte. Hvis denne ikke er i bruk skulle dette kunne være en flott overnattingsplass for padlere. Etter brua ved Sundet holdt vi retning sørover. Med en gang en kommer ut i Kviteseidvatn er det da ei flott sandstrand, men her er det ikke lov å overnatte. Vi sjekket ut Bukkøy, men den er ikke veldig overnattingsvennlig. Derfor havnet vi i stedet på neset SV i Kviteseidvatnet. Her var det plass til to lavvoer og et lite telt ved en sandstrand. Både i Sandvik og ved neste badeplass er det også fint å overnatte. Kvelden ble avsluttet med kveldsbad og grillmat.

Mulig klatrevegg?Dagen etter padlet vi rundt Bukkøy. Her finner du en fantastisk fjellvegg vendt mot SØ. Stupbratt i nesten 100 meter – selv om det ikke ser slik ut på kotene. Den ligger litt fra land bak noen hytter. Skulle vært spennende å vite om denne var blitt klatret noen gang. Tipset er iallfall nå sendt ut til adrenaline.no sine lesere. Veggen er en nytelse – selv som skue fra vannet.

Deretter gikk vi NØ til Kvennes, der jeg fikk et bad. Denne dagen var det nemlig knallvær, og da gjør det godt med badestopper. Ved Kvennes er det fint å bade, men ikke sats på overnatting her pga hytter rett i nærheten. Turen videre over Kviteseidvatnet er drøy, og vi var glade da vi kunne innta lunsj rett etter å ha kommet inn i Fjågesundstraumen. Her er det flere fine plasser på nordsiden. Lunsjen ble avsluttet med bad og en lur. Deilig! Etter lunsj var det kort vei ned til landhandleren i Fjågesund. Her er det greit å gå i land med kajakk på lav trebrygge rett syd for brua – ved Fjågesund brygge.

PadlejenterDamen i landhandelen viste storsinn, og ladet opp batteriet i kameraet. Dermed blir dere lesere belemret med enda flere bilder enn dere ellers ville fått. Digitalt er moro – men dessverre krever det tilgang til lading. Da er det fint med god service i gammeldagse butikker. Mens jeg ventet på laderen, gikk jeg rett vest for Fjågesund. Her er det rett opp 2-300 meter. Burde vel også vært klatret – det så iallfall fint ut! Nå høres det kanskje ut som jeg skulle gjort det – og det er ikke tilfelle. Men, for de som driver med sånt – så det ut som en spennende utfordring!

Vi fulgte nordsiden av Flåvatn, men fant ingen leirplass før badeplassen ved Kvassodde. Den ligger rett syd for Kilen. I tilknytning til denne var det flotte svaberg, og bading var perfekt! Kvelden ble tilbrakt rundt grillen helt nede i strandkanten. For første gang i mitt liv så jeg St.Hansorm (se bilde her). Den lyste mot meg i lyngen på vei til kveldsdoen. Først ble jeg litt engstelig – lyset er fosforgrønt, og typisk sånn som UFOer skal se ut. Men, i den størrelsen ble jeg ganske beroliget…

Dagen etter gikk jeg rett sør for å se nærmere på det ville landskapet. Det er en leirplass ved Grimnes også. NØ for Diplefjell (langs sørsiden av Flåvatn) kan du oppleve grotting i kajakk. På fjellet er det malt ”Hundehola” like før, og her kan du padle inn i ei hule på ca 10 meter. Den er ikke bred nok til å snu i, men det er fin manøvrerings-padling å rygge seg inn. Et par fra Stavanger hjalp litt til med å ta bilder her.

I Hundehola får du plass til hele kajakken og vel så det...Etter grottingen padlet jeg over til nordsiden og Omnes. Rett etter campingen fant vi et flott nes der vi badet og lunsjet. Her var det flott utsikt til en bratt fjellvegg over tunnelen vest for oss. På grunn av at vi nok en gang hadde særdeles fint vær, var noen av gruppen (her skal det ikke nevnes navn!) gått i land på motsatt side. For å lunsje der – i skyggen. Vi så ikke de lyste rødt fra motsatt side, men det var ikke så langt vi skulle padle mot de før vi så det… Ved Teigen – som det heter her – går det også an å overnatte.

Etter lunsj kom vi raskt ned til kanalen, og det er jo nå det spennende begynner! Stemningen ble litt dårlig da først en vannscooter kom i 40 knop forbi, og så etterpå halvplante en 45 fots Tupperware med flybridge forbi. Men, det gikk bra. Vi var bedre forberedt da de passerte oss på vei tilbake rett før Strengen. Et typisk eksempel på ”done that, been there” mentalitet…

I Flåbygd (sørsiden – øst for brua) er det nok en landhandel. Her har de is! Og du kan kjøpe lodd i lotteriet til det lokale skytterlaget… På nordsiden er det nå mange fine blindveier som kan padles. Det er jo mye raskere med kajakk enn kano, så jeg benyttet muligheten til å se nærmere på de mange trange løpene. Veldig grønt, stille og ofte med fugler en kommer tett innpå. Ikke mulig å gå i land, eller finne leirplasser. Veldig sivete og overgrodd.

Helene ved infoskiltet før Hogga sluserSå var det klart for første sluse- Hogga. Nærmere data om de forskjellige slusene finner du i spalten til høyre. Vi holdt i båtene til hverandre, og lå samlet som en diger – og stødig – flåte fremst i slusekammeret. Da slusemannen dro ut proppen kiler det litt i magen, men det er ikke skummelt. Vannet senker seg saktere og saktere ettersom kammeret nedenfor fylles, slik at det blir en ”myk” landing… Visstnok er det mer spennende å sluse opp – så det får bli opplegget neste gang.

Kjeldal sluser er bare noen hundre meter nedenfor, så det går fort unna. Vi får vite av andre padlere at det ikke er noen leirplass før vi er forbi Lunde. På kartet kan det se ut som om det er noe oppover langs Skoeelva, men det har vi ikke sjekket ut. Men, vi kommer oss fint til Lunde sluse, og fortsetter østover. Rett etter broen ved Ajertangen ligger en barnehage med gapahuk osv. Om sommeren er det sikkert stille her, så det er mulig en kan snike seg inn her i nød… Vi padlet videre til Nomestrand – det var den alle sa var neste leirplass. Her var det kjempefint, men ikke lov til å overnatte. Vi antok at det bare gjaldt parkeringsplassen og bobiler. Det var sent, og vi måtte slå leir. Det var 4 telt der fra før, så denne kvelden var det overnattinger i fleng.

Superkokkene våre - oppskrift i spalten til høyreHelene og Maren disket opp med fantastisk god middag! Den er i tillegg enkel, så det er med glede vi overbringer oppskriften til dere lesere i høyre spalte! Prøv ut! Etter en lang dag, og en så god middag – var det ingen som hadde store problemer med å sovne… Alle lå under åpen himmel, og for flere var det første gangen!

Morgenen våknet vi til grå og tykk tåke. Vi visste at over tåken er himmelen (alltid) blå, så humøret under frokosten var godt! På veien videre gikk jeg også på vestsiden av halvøya med Apalnes brygge. De to leirstedene vi fant på vei til Vrangfoss sluse er beskrevet under ferdrute i spalten til høyre. Begge disse er små.

Så var vi der – Vrangfoss sluser. For to år siden gikk jeg hit fra Bø med skoletur. Den turen er beskrevet på adrenaline.no i en tidligere artikkel. Se ”Fra Bø til Kragerø”. Vrangfoss sluser er den desidert største, med hele 5 kammer og 23 meter løftehøyde. Det er stor trafikk, og vi må vente litt. Ventetiden går fort med litt is, og mulighet til å se på de store turistbåtene i slusene. Her er det tykt med folk.

På nedsiden av slusen går vi i land, og tar lunsj i sola. Her er det også fint å stupe fra murene – bare følg litt med på når det kommer båter ut av slusa… Utsiktspunktet her er også verdt et besøk. I det hele tatt er dette et flott byggverk, som jeg tok mange bilder av da jeg var her sist gang. Disse kan du se i ”27 bilder fra Vrangfoss sluset” fra den gang.

Ved Eidsfoss sluser ble det mer bading fra brygga før anlegget. Her hadde vi selskap av masse unger og deres fedre. I slusa tok de andre min kajakk, slik at jeg kunne få tatt et skikkelig gruppebilde i slusa. Det ser du her:

Gruppebilde - Glad gjeng i Eidsfoss sluser. Kajakken min er alene...

Siste delen av kanalen går raskt unna. Midtveis mellom Eidsfoss og Ulefoss ligger det et fuglereservat på sørsiden. Padle under brua og inn i vannet. Fint å runde øy i øst. Jeg tar igjen de andre rett før Ulefoss sluser. Vi finner ikke noe sted å ta kajakkene på land – uten å gå trapper og sånn – på oversiden av slusen. Da den står klar til lukking, hiver vi oss med i siste sekund. Det er knallfullt, og ekstra moro. Båtene titter ned på oss, der vi ligger i vannflaten.

Vi kommer ikke til land før vi har padlet rundt neset nord for Ulefoss. Da kan kanoer og kajakker dras på land på sandstrand, og bilene kan kjøres helt inntil. Vi har nok en dag brukt hele dagen i frisk luft, og det er litt vemodig å sette seg i bilen. Men, sånn er det jo. Turen er slutt – men minnene lever! Hit kommer vi nok igjen!

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 3.9.2004

Galleri
På vår ferd fra Kviteseid til Ulefoss ble det tatt 250 bilder. I galleriet har vi plukket ut 75 av dem.

Ferdrute:
Start i Kviteseid på ettermiddagen. Padlet SØ, og gikk helt rundt den flotte øya Vesleøy sør i Sundkilen. Under brua ved Sundet og ut Kviteseidvatn. Slo leir rett sør, på odden N for Kviteseid gamle kirke. Her er det flere overnattingsplasser for kajakk – altså S for Bukkøy. Så over hele Kviteseidvatnet, gjennom Fjågesund og Straumen til Fjågesund. Landhandel. Ut i Flåvatne. Leir rett sør for Kilen, merket ankring/badeplass vis a vis Kilen Feriesenter. Flotte svaberg. Også fin o vernatting ved Grimnes. Dagen etter langs sørsiden på vei Ø. Nedenfor Diplefjell kan du grotte i kajakk – i Hundehola (ca 10 m dyp). Så begynner kanalen. Landhandel ved Strengen/Flåbygd, så videre til Hogga sluser. Kjapt videre til Kjeldal og Lunde sluser. Leir etter lang dag på Nomestranda. Ikke lov, men alternativet? Dagen etter finner vi en leirplass for 2 på et nes ganske rett øst for Bardås (224). Det er også litt plass på en odde mot vest halvveis i kanalen til Vrangfoss sluser. Så via Vrangfoss og Eidsfoss slurser ned til Ulefoss. Vi tok disse også., og gikk i land NØ for Ulefoss sentrum – under brua. Her er det sandstrand og du kan kjøre helt ned.

Festmåltid
Oppskriften sto Maren for, og den ser slik ut:
Til 4 sultne personer (sånne som oss) trenger du:
1 ½ teskje grov eller sterk sennep
Sopp, fersk eller boks
Pepper
Slik gjør du: Kutt baconet i biter og stek det sammen med purren, soppen og løken. Rør sammen rømme, kesam og sennep. Ha i det du har stekt og gi det et oppkok. Synes du det blir for tykt så kan du ha i litt vann. Serveres med pasta eller ris!
Dette er knallgodt og barnevennlig. Anbefales!

Om morgenene laget jeg morgenbrød (oppskrift finner du her) slik jeg pleier. Da blir det ferskt til frokost, og nesten ferskt til lunsj. Veldig praktisk, og ikke minst GODT!

Deltagere
på turen:

Frode, Møyfrid, Marius, Sissel, Ernst Ove, Kjartan, Maren, Helene og ,Lars

Slusene:

HOGGA sluser er den første du kommer til. Her er det to kammer, med en samlet løftehøyde på 7 meter. Det tar omtrent 25 minutter å gå fra 72 m.o.h til 65 m.o.h. Mer info på telefon 95 24 84 88

KJELDAL sluse har ett kammer, og du bruker ca ett kvarter på 3 meterne med løftehøyde. Du er nå 62/65 m.o.h. Mer info på 97 50 74 00

LUNDE sluse består av ett kammer som løfter 3 meter. Høyden over havet er henholdsvis 59 og 62 meter. Det tar omtrent et kvarter å komme igjennom, og du kan få info på 97 56 78 96.

VRANGFOSS sluser er den største med hele 5 slusekammer, og en samlet løftehøyde på 23 meter! Over havet ruver anlegget med 36/59 meter. Slusetiden er omtrent en time, og du kan få mer informasjon på 35 94 40 10.

EIDSFOSS sluser har 2 slusekammer, og samlet løftehøyde er 10 meter. Høyden over havet er 26/36 meter. Slusetiden er 30 minutter, og du kan få mer info på 91 51 26 04.

ULEFOSS sluser har 3 kammer og en samlet løftehøyde på 10,7 meter. Høyden er 15/26 m.o.h. Slusetiden er angitt til ca 40 minutter, og du kan ringe 97 56 78 47 for mer info.

Kart:
Noen av oss brutke M711. Jeg hadde med sjøsportskart fra Statens Kartverk Telemark. Disse er svært detaljerte, og anbefales (selv om pakka koster 300 spenn omtrent). I denne kartpakka hadde vi bruk for kartene: 6b – Kviteseidvatn. 6a – Flåvatn. 5 – Straumen. 4 – Eidselva. Vær oppmerksom på målestokken. Den er varierende fra 1:50 000 via 1:20 000 og alle slusene er i 1:5 000. Her er det lett å bli lurt. Særlig med overgangen fra 1: 50 000 og over til 1:20 000. Plutselig padlet vi fryktelig fort! ;-)