Havkajakk
Padlemaraton

Padling for meg er meditasjon og avslapning. Konkurranse og prestasjon har ikke vært noen drivkraft – særlig ikke i forhold til andre. Likevel kan det å tøye egne grenser være fascinerende fra tid til annen. Hva er jeg god for? Hva skjer med kroppen? Sommerferien sto for døren, og padleturen fra Kristiansand til Bamble kunne kanskje gi svar på dette.

Av Lars

En grå start. Forbi Tømmerstø brygge.Turen fra Kristiansand til hytta i Bamble begynner å bli tradisjon. I fjor gikk den unna på fire dager. I år padlet jeg ganske lik rute, men brukte ganske mye kortere tid. Årets rute, tidspunkter og tips til stoppesteder finner du i bunnen av denne artikkelen.

Første dagen var ganske normal, og omtrent samme distanse som i fjor. Padlet fra Kristiansand, og litt forbi Lillesand. Men, så gikk jeg fra Sokken utenfor Lillesand, og til Bamble på 29 timer. Av disse padlet jeg ca. 20. Jeg var svært heldig med været, akkurat som året før. Men, det går helt klart an å ligge værfast oppover sørlandskysten. Vår faste padleskribent fra ”forna da’r” – MoNo – har opplevd dette ved flere anledninger.

Drømmeleir i Sokken ved Lillesand. En av mine favoritter....Gikk fra Sokken kl 9 om morgenen, og lunsjet med utsikt til Tromøy fyr. Langt strekk bort til dette, og så videre på utsiden av hele Tromøya. I fjor gikk jeg inn ved Tromlingene, men i år bare fortsatte jeg videre. Går inn for middag, og en liten lur. Så starter jeg på kveldspadlingen. Går gjennom Lyngør i flott kveldsstemning, og skifter litt på Grisøya. Så går jeg videre mens natten nærmer seg. Passerer Sildodden i stille vær – det er et utsatt sted. Går videre, og vurderer faktisk å padle gjennom natta. Men, jeg er veldig sliten. Tar stadige pauser. Humøret svinger veldig. Nakken er kjempestiv. Kjennes ut som jeg har en kleshenger under huden. Det stikker og stikker i hele øvre del av rygg og oppover i nakken.

Husker fra i fjor at det var en flott sandstrand på Risøy. Går mot denne, men er ikke helt sikker på hvor den var. Treffer en fisker i mørket rett ved, og er veldig glad når han forteller at det er rundt neste sving. Soveposen rulles ut. Litt mat blir det, og så har jeg utsikt utover vannet. Det er midnatt. Lang dag på vannet er over. Det blir ikke mye nyting av utsikten. Kroppen verker noe helt utrolig. Klarer bare å ligge på magen med hendene forover. Søvnen blir dermed ganske urolig, og halv seks på morgenen gir jeg opp. Kjapp frokost (havrebomber), og på plass i kajakken til 6. Er spent på strekket mellom Risør og Portør. Det er veldig utsatt. Men, det er helt vindstille, og det er fantastisk lysspill i det jeg nærmer meg åpent hav.

Kl 6 - nydelig lys. Legger avgårde mot det skumle: strekket mellom Risør og PortørHeldigvis er det bare små dønninger, og turen opp til Portør går veldig bra. Men, det er lite mulighet for hvile, og jeg klarer ikke å følge med i detalj på kartet. I fjor så jeg Jomfruland fyr her, men i år ser jeg bare varden ved Portør. Det holder lenge, og jeg ankommer portør etter drøye to timer. Der er alt stengt, og jeg sover litt før det blir mulighet til å kjøpe is og litt sjokolade.

Så bærer det videre til Havsund. Kroppen er nå veldig mør. Humøret veksler også fram og tilbake – fra mørke depresjoner til lystig eufori. Siste strekket må jeg ta pauser i ett sett. Orker ikke mer enn to, tre minutter sammenhengende padling. Endelig framme på Havsund hamstrer jeg litt god middagsmat før jeg tar siste kvarteret med padling bort til hytta. Vel fremme tar euforien overtaket. Alt utstyr skylles, ryddes og henges opp. Så lager jeg mat, og prøver å sove litt. Helt umulig. Kroppen er så gira. Jeg har veldig vondt og er utrolig fornøyd om hverandre. Søvnen finner jeg først på kvelden, etter at jeg har fått selskap.

De første dagene etter denne utskeielsen ble det padlet lite. Kroppen, og spesielt nakken, var helt kjørt. Verkingen var verst helt øverst i nakken (øvre del av trapezus). Etter 14 dager er jeg rimelig greit restituert. Å teste egne grenser på denne måten var spennende, og jeg kjenner at jeg er bedre kjent med meg selv nå. Det er virkelig fascinerende å se hva som finnes av krefter. Antagelig er det også mye, mye mer som kan hentes ut, hvis det virkelig gjelder.

Likevel: neste år blir det padletur fra Kristiansand til Bamble med god tid igjen. Det er tross alt det beste!

Reiserute:
Startet fra Kristiansand kajakklubb kl 09 25. juni. Deretter på østsiden av Odderøya, og nord om Dvergsø. Rundt Herø i nord. Så videre forbi Tømmerstø og Stokken. Nord av Randø og Torsø. Over Kvaasen på ca 50 grader. Inn under brua til Ulvø (2t 20min). Det er en sandstrand i ytterste bukt i Bagersvigen. Følger land til varde til Lyngholmene. NV gjennom de 4 øyene, så vestover til Tronderøyene. Mellom disse – lunsj. Sandstrand på indre Tronderøy. Sør for Kjeholmene. N til Kalvø. V og N for den. NV mellom Furø og Aagerø. Leden til Lillesand. Ganske stille og rolig – på tross av sommer. Sandstrand øst i havnen i Lillesand ca 15. Videre ca 16. N for Lamholmen og Svinø. Kanal. N for Lyngholmen og opp langs Skogsodden. Sokken. 2 små strender helt innerst i Nord. Slår leir ca 17.30.

Solen går ned - lys og stemning gjør mye for en havpadler...Drar fra Sokken 09. S for Kongholmene. Varder. Så Ø for Halsbjorø. Følger leden. V for Hesnes. Strand før Danmark (fuglereservat på fastland). Lunch 11.30. Så kurs for Torungen. Ø for Mærdø. Utsiden av Tromø og Tromlingene. Rett N til Maakeholmen. Middag og halvtime på øye innerst på ”grønn” øy (se sjøkart). 16.40-18. Her må det padles inn fra østsiden! Videre mellom øyer Ø for Flostadøen. N til flere øyer sør for Askerø. Inn ved varde i øst. Lyngør. Videre NØ. Så NNØ Risø Camping. Litt over 21. Tar frem lykt, mat, nye kart og klær. Vurderer padling gjennom natta. NØ forbil Sildodden. Gjennom Fidjesund. Fjordboen mot fyr. Så syd på Varde. Lyngholmen ved Risø. Strand i Nord. Slår leir 23.45 – VELDIG sliten.
Lite søvn i sliten kropp, og jeg står opp til liten frokost 05.30. Avgang 06. ØNØ til varde og lykt. Så mot Portør. Mister oversikten, men går et stykke fra land. Har hele tiden øye på varden ved Portør, men ser ikke Jomfruland (dette er mulig i godt vær – det gjorde jeg nemlig i fjor). Det er vindstille, men dønninger. Dette stykket er beryktet. Strekningen har utrolig mange fine svaberg, men farvannet er svært grumsete. S om Larsholmen, mot Varde og inn til Portør. Fremme litt før 09. De er stengt. Sover til 10, og får en is. Avgang ca 10.30. Padler ut ved holmer i Ø. Så kur på V varde N av Stangboen. Syd for Rødskjær inn mellom øyene (v/Rauene). Videre til Ø Rauene og syd av Skrata til Skaatø. Ø for Svenskeholmen og neste nes. Så østover og inn i nord. Småøyer. Vest for Stusholmen. NØ. Småøyer. S av Arø. Første åpning. Kurs på fyr N av Mosholmen. N av dette og neste øy. Inn Havsund til ca 14. Proviantering. Trosbyfjorden og Kjøya.

Denne historien ble publisert på adrenaline.no 20.9.2004

Galleri
Det ble ikke så mange bilder på denne ferden - av forståelige grunner...

Sjøkart
Jeg brukte Båtsportkart i målestok 1:50 000 fra Statens Kartverk – Sjøkartverket. Der heter første kartet D-724A (Kristiansand). D-723 (Blindleia). D-722 (Lillesand og nordover). D-721 (Grimstad). C-720 (Arendal). C-719 (Tvedestrand og Lyngør). C-718 (Risør). C-718A (Kragerø). C-717 (Jomfruland – hytta – Langesund).

Pekere
Fra Kristiansand til Kragerø
I fjor padlet jeg samme distanse, og nesten samme rute.
En passelig lang padletur!
Her kan du lese om MoNos padletur fra Kristiansand til Gøteborg sommeren 2000.